Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 2.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COVID-19 (Corona) topic
#1
Deel 1 hier: https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=2193
#2
In Nederland is het aantal door coronapatiënten bezette ic-bedden zondag gestegen van rond de 900 naar 970, blijkt uit cijfers van de Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE).
Inmiddels zou het aantal ic-bedden al opgeschaald zijn van 1.150 naar 1.600, liet voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) Diederik Gommers afgelopen zaterdag weten aan Het Parool. Hiervan zijn 1.025 bedden gereserveerd voor coronapatiënten. De rest is voor mensen met andere ziekten.

Dus morgen is de maximum capaciteit van de IC's bereikt?
#3
(29-03-2020, 14:37)Enzo Wrote: In Nederland is het aantal door coronapatiënten bezette ic-bedden zondag gestegen van rond de 900 naar 970, blijkt uit cijfers van de Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE).
Inmiddels zou het aantal ic-bedden al opgeschaald zijn van 1.150 naar 1.600, liet voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) Diederik Gommers afgelopen zaterdag weten aan Het Parool. Hiervan zijn 1.025 bedden gereserveerd voor coronapatiënten. De rest is voor mensen met andere ziekten.

Dus morgen is de maximum capaciteit van de IC's bereikt?
Gisteren stond er op de nos iets vaags over dat de manier van tellen aangepast was waardoor ic bedden die bezet zijn pas later als bezet aangemerkt worden. Hierdoor zouden cijfers van gisteren en eergisteren niet meer te vergelijken zijn. Het leek daardoor alsof er gisteren maar 50 ic opnames bijgekomen waren terwijl dat de dagen ervoor rond de 100 lag. Ik vond het vreemd, kan het alleen niet meer terugvinden, stond in liveblog van gisteren. Maar, het zou dus kunnen dat de max capaciteit al bereikt is maar dat dat niet naar buiten komt omdat er een ‘andere manier van tellen is’, kom op zeg een bed is vol of niet. Daarnaast, als het naar de max gaat zullen er dus al ziekenhuizen kampen met een volle ic.
#4
(29-03-2020, 14:37)Enzo Wrote: Dus morgen is de maximum capaciteit van de IC's bereikt?

Ik vermoed van wel ja.. Circa 930 mensen liggen momenteel op IC met een diagnose en circa 50 mensen waarvan men een vermoeden heeft dat ze het hebben. Ik las net dat men mensen in Duitsland zou gaan opvangen om het tekort bij te passen. Ik vermoed dat ook België stilaan een aantal mensen vanuit Nederland zal gaan opvangen alhoewel minister De Block daar tot gisteren nog niet bepaald happig op was.

Vraag me af wat het effect was van de horde simpele Belgen die daags na de maatregelen in België (op 13/3) op zaterdag en zondag nog even gezellig in Nederland op restaurant/café/winkel gingen op de Nederlandse bevolking daar. Noord-Brabant was immers al vrij zwaar getroffen.

edit: volgens mij ligt dat vooral of iemand gediagnosteerd is met covid-19 of niet en dat het daarom wat langer duurt wanneer een patiënt bv. op donderdag is binnengekomen dat die bv. vandaag zijn diagnose krijgt ookal is dat bed al ingevuld.
#5
Dit was overigens het stukje wat ik twee post hierboven aanhaal:

Ruim 900 coronapatiënten op intensive care
Aan het begin van de avond lagen er zeker 905 coronapatiënten op de IC, meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Het is niet duidelijk hoeveel meer dat er zijn dan een dag eerder, toen werd gemeld dat er 873 coronapatiënten op de IC lagen. De vereniging is overgestapt op een andere telmethode, waardoor de cijfers iets achterlopen en niet langer vergelijkbaar zijn.

Volgens de laatste informatie zijn er op dit moment 925 IC-bedden beschikbaar voor coronapatiënten. Volgens minister De Jonge kan dat de komende dagen worden uitgebreid naar 1037. Ernst Kuipers, voorzitter van het coördinatiecentrum dat de bedden over het land verspreidt, benadrukt dat de capaciteit op dit moment nog voldoende is.
#6
Indrukwekkend relaas uit Madrid: https://nos.nl/l/2328739
#7
1100 IC patiënten met Corona al.
#8
https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somb...abant.html

Het RIVM wordt minder optimistisch.
#9
Opschalen IC bedden gaat harder dan verwacht.
#10
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/de-...ed841VFME4
#11
https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=2193&page=31

Het staatje van Dielie leek een week geleden onvoorstelbaar maar blijkt nu toch schrikbarend accuraat, met een dag of wat vertraging.
#12
(29-03-2020, 19:17)Gunnar Wrote: https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=2193&page=31

Het staatje van Dielie leek een week geleden onvoorstelbaar maar blijkt nu toch schrikbarend accuraat, met een dag of wat vertraging.

Dat was toch juist een best goed voorstelbaar grafiekje (tot dit weekend)? Wie nu is overleden, is als het goed is in de meeste gevallen besmet voordat er maatregelen werden genomen, dus dan zou je zeggen dat dit al aardig te voorspellen was. We komen nu pas in de fase waarin we gaan zien in hoeverre genomen maatregelen de groei gaan stoppen.
#13
(29-03-2020, 18:18)Enzo Wrote: https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somb...abant.html

Het RIVM wordt minder optimistisch.

Eindelijk gevloerd door het pessimisme van Graz! Wink

Alle respect voor de wetenschapper Jacco Wallinga, maar het lijkt me beter dat die vanaf uit de media gehouden gaat worden. Gelet op de cijfers in Nederland en andere landen hoop ik dat het kabinet nu eens met een duidelijke boodschap komt en durft te zeggen wat onvermijdelijk lijkt: dat we ons voor moeten bereiden op een langdurige vorm van lockdown tot er een vaccin is.
#14
(29-03-2020, 19:25)matthijs603 Wrote:
(29-03-2020, 19:17)Gunnar Wrote: https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=2193&page=31

Het staatje van Dielie leek een week geleden onvoorstelbaar maar blijkt nu toch schrikbarend accuraat, met een dag of wat vertraging.

Dat was toch juist een best goed voorstelbaar grafiekje (tot dit weekend)? Wie nu is overleden, is als het goed is in de meeste gevallen besmet voordat er maatregelen werden genomen, dus dan zou je zeggen dat dit al aardig te voorspellen was. We komen nu pas in de fase waarin we gaan zien in hoeverre genomen maatregelen de groei gaan stoppen.

Voor mij niet verrassend, maar ik had vorige week het idee dat nog niet iedereen er aan toe was om de curve te accepteren.
#15
(29-03-2020, 19:17)Gunnar Wrote: https://wattes.nl/forum/showthread.php?tid=2193&page=31

Het staatje van Dielie leek een week geleden onvoorstelbaar maar blijkt nu toch schrikbarend accuraat, met een dag of wat vertraging.

Ik begrijp deels je verbazing of je wens dat het niet zou kloppen, maar het is toch ook zo te voorspellen geweest obv exponentiële groei en die Groeifactor door te trekken.

mijn Italiaans zakencontact vertelde mij dat de meeste Europese 
landen gelijk met hun curve liepen voordat de NL media/ RIVM ook maar een curve deelde. omdat die informatie nog niet werd verstrekt, werd er ook niet naar gehandeld.  Een lagere score zou daarom enkel verbazingwekkend zijn geweest.

hoewel ik geen klimaatfanaat ben dacht ik dit weekend wel, als mensen (overheid en burger)in algemeenheid niet in staat zijn 3 weken vooruit te denken qua handelen en consequenties (opvolgen maatregelen of preventief handelen) dan is het klimaatprobleem zeker een verloren zaak.
#16
Mensen zijn oprecht een verloren zaak
[+] 1 user says Thank You to Timothy's Monster for this post
#17
Als je minder meet kun je natuurlijk ook lagere cijfers afgeven.

[Image: eypcLIm.jpg]
[+] 2 users say Thank You to Kreuz for this post
#18
(29-03-2020, 19:29)Gunnar Wrote:
(29-03-2020, 18:18)Enzo Wrote: https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somb...abant.html

Het RIVM wordt minder optimistisch.

Eindelijk gevloerd door het pessimisme van Graz! Wink

Alle respect voor de wetenschapper Jacco Wallinga, maar het lijkt me beter dat die vanaf uit de media gehouden gaat worden. Gelet op de cijfers in Nederland en andere landen hoop ik dat het kabinet nu eens met een duidelijke boodschap komt en durft te zeggen wat onvermijdelijk lijkt: dat we ons voor moeten bereiden op een langdurige vorm van lockdown tot er een vaccin is.

Mocht de komende twee weken blijken dat de huidige maatregelen voldoende doen, dan lijkt dit mij dus juist weer voorbarig.

Er wordt trouwens een hoop gezegd en geklaagd over NL, UK, VS en Brazilië, maar Zweden lijkt er vooralsnog ook behoorlijk ontspannen mee om te gaan. Erg benieuwd hoe het daar verder zal gaan.
#19
Om nog maar te zwijgen over de mogelijk vreselijke gevolgen die het vrij plots afkondigen van een totale lockdown in India kunnen gaan hebben: https://nos.nl/artikel/2328750-vrees-voo...izing.html
#20
(29-03-2020, 20:03)matthijs603 Wrote: Er wordt trouwens een hoop gezegd en geklaagd over NL, UK, VS en Brazilië, maar Zweden lijkt er vooralsnog ook behoorlijk ontspannen mee om te gaan. Erg benieuwd hoe het daar verder zal gaan.

De gemiddelde bevolkingsdichtheid is 64 mensen per km2 in Zweden. In Nederland is dat 488, UK 274, in Brazilië 25 (maarja, Bolsonaro. Dat komt wel)... en om even naar de VS te gaan, in New York City 10149. Dat is ook een factor waar je rekening mee moet houden natuurlijk.
#21
Absoluut, daar heb je zeker een punt (al zijn er in steden als Malmö, Stockholm en Götenborg alsnog veel mensen bij elkaar). Het gaat me ook een beetje om de verbolgenheid over Trump en Bolsonaro en in mindere mate Johnson en Rutte tegenover amper iets over Zweden. Of ik krijg die kritiek amper mee.
#22
(29-03-2020, 20:13)Kreuz Wrote:
(29-03-2020, 20:03)matthijs603 Wrote: Er wordt trouwens een hoop gezegd en geklaagd over NL, UK, VS en Brazilië, maar Zweden lijkt er vooralsnog ook behoorlijk ontspannen mee om te gaan. Erg benieuwd hoe het daar verder zal gaan.

De gemiddelde bevolkingsdichtheid is 64 mensen per km2 in Zweden. In Nederland is dat 488, UK 274, in Brazilië 25 (maarja, Bolsonaro. Dat komt wel)... en om even naar de VS te gaan, in New York City 10149. Dat is ook een factor waar je rekening mee moet houden natuurlijk.

Maar toch is Stockholm groter dan Amsterdam, Göteborg van het formaat Rotterdam en dan je nog Malmö, örebro etc.

prima als ze het zo weten te redden hoor, zeker zo lang ze niet ontkennen dat ook Zweden ziek kunnen worden.
#23
(29-03-2020, 20:13)Kreuz Wrote:
(29-03-2020, 20:03)matthijs603 Wrote: Er wordt trouwens een hoop gezegd en geklaagd over NL, UK, VS en Brazilië, maar Zweden lijkt er vooralsnog ook behoorlijk ontspannen mee om te gaan. Erg benieuwd hoe het daar verder zal gaan.

De gemiddelde bevolkingsdichtheid is 64 mensen per km2 in Zweden. In Nederland is dat 488, UK 274, in Brazilië 25 (maarja, Bolsonaro. Dat komt wel)... en om even naar de VS te gaan, in New York City 10149. Dat is ook een factor waar je rekening mee moet houden natuurlijk.

Niet echt een veelzeggende statistiek. Wel die van New York, maar dat Zweden een lage bevolkingsdichtheid heeft vind ik niet zo sprekend. Daar zijn gewoon hele gebieden, weet ik hoe groot, waar geen mens woont. Als het overgrote merendeel van de bevolking toch op elkaar in de steden woont zegt dit dus niets. Hetzelfde geldt voor Brazilië.
#24
Nog in reactie op Matthijs:

Wellicht omdat er in Zweden geen totalitaire idioot aan de macht is, maar een democratische regering. En in Zweden ontspringen ze de dans ook niet hoor; nu 3.700 besmettingen en 110 doden. Verder roept ook in Zweden zorgpersoneel mensen op zoveel mogelijk thuis te blijven en is er binnenlands debat over wel of niet sluiten van scholen. Tot nu toe hebben ze daar niet toe besloten.
#25
(29-03-2020, 19:29)Gunnar Wrote:
(29-03-2020, 18:18)Enzo Wrote: https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somb...abant.html

Het RIVM wordt minder optimistisch.

Eindelijk gevloerd door het pessimisme van Graz! Wink

Alle respect voor de wetenschapper Jacco Wallinga, maar het lijkt me beter dat die vanaf uit de media gehouden gaat worden. Gelet op de cijfers in Nederland en andere landen hoop ik dat het kabinet nu eens met een duidelijke boodschap komt en durft te zeggen wat onvermijdelijk lijkt: dat we ons voor moeten bereiden op een langdurige vorm van lockdown tot er een vaccin is.

Zo'n lange lockdown zal niet nodig zijn. We zitten in een fase van het winnen van tijd. Belangrijk is dat er heel veel getest gaat worden en dan isoleren en contactonderzoek (zoals nu in Zuid-Korea) en daarnaast bloedtesten gedaan gaan worden om te kijken wie het virus gehad heeft en immuun is. Er zijn aanwijzingen dat veel mensen het virus krijgen zonder ziek te worden.
Ik verzin dit trouwens niet allemaal zelf hoor, ik volg de dagelijkse video's van John Campell die in feite ook niet veel anders doet dan bespreken wat de WHO aanraadt (hij heeft het bijna dagelijks over Zweden en vraagt zich af waar ze daar mee bezig zijn).
Maar goed..het pessimisme was en is vooral richting het beleid in Nederland en de communicatie die steeds maar blijft uitgaan van het meest positieve scenario wat dan zou moeten leiden tot het dusdanig afvlakken van de curve dat het zorgsysteem net niet zal instorten.


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)