https://www.roskilde-festival.dk/en/news...ange-stage
Ik voel 'm eigenlijk totaal niet. De 'oude' Orange Stage had als voordeel dat je enorm grote namen als het ware in een iets intiemere setting kon beleven zonder in te boeten aan het massale karakter van zo'n festivalweide. Die nieuwe variant ziet er grotestk uit... ik ben bang dat hiermee een heel belangrijk stuk van de ziel van Roskilde verloren gaat. Ik twijfel iig of ik ooit nog ga. Anderzijds stond er al jaren niets fatsoenlijk meer op de Orange Stage..
•
Wel een leuk verhaal over de geschiedenis van dat podium.
15-11-2024, 23:52
(This post was last modified: 15-11-2024, 23:58 by hythloth.)
Dat nieuwe podium is idd echt smakeloos. Konden ze echt niks beters regelen? Hopelijk krijgt Glasto geen ideeën hierdoor, sinds de huidige Pyramid Stage erg lijkt op de oude Orange Stage en ze dus ook met productie limieten zitten voor hun headliners.
Britse kennis was er dit jaar bij en zei dat de aanwezige Denen zich als enorme bezopen varkens gedroegen; stuurde filmpjes van o.a. mega puinhopen die werden achtergelaten op de campings. Roskilde moet echt een mega lineup boeken voordat ik het overweeg.
•
Logisch dat ze het doen. Als je mee wil in de huidige markt zal je wel moeten.
The following 1 user says Thank You to Jorrit for this post:1 user says Thank You to Jorrit for this post
• jodocus
(16-11-2024, 12:52)Jorrit Wrote: Logisch dat ze het doen. Als je mee wil in de huidige markt zal je wel moeten.
Wellicht logisch, maar qua design vind ik 't wel een stuk minder.
•
(16-11-2024, 12:52)Jorrit Wrote: Logisch dat ze het doen. Als je mee wil in de huidige markt zal je wel moeten.
Tegelijk verkopen ze al tien jaar of zo moeiteloos uit en zetten ze veelal popacts en rappers neer op de Orange Stage, soms zelfs nog voor PS er zich aan waagt, dus qua mee zijn met de huidige markt lijkt het goed te zitten. Het zou kunnen dat de motivatie ook elders lag, m.n. in die permanente structuur die ze daar willen neerzetten. Het festival is immers mede eigenaar van het terrein en misschien zien ze wel nog andere events doorheen het jaar voor zich.
hythloth maakt overigens wel een punt; wat als Glastonbury ook gelijkaardige ideeën krijgt? Al zou het daar inderdaad eerder gebeuren o.b.v. van wat mega-headline acts nodig hebben, zodat ze sneller hun hele circus daar kunnen neerzetten (zie b.v. Madonna). Ik vind/vond zowel de Orange Stage als de Pyramid Stage net hele fijne, authentieke uitingen met een bepaalde festivalcultuur. Net schijt hebben aan die markt lijkt me net zo goed een argument, zeker als je als (non-profit) festival een bepaalde eigenheid wil behouden.
•
Glasto zou op zich verder kunnen bestaan zonder acts met een mega productie, echter las ik wel dat de BBC uitzendingen meer kijkers trekken wanneer er dikke klappers staan. Daar kan dat festival niet omheen voor hun reputatie en status.
•
Klopt, en onderschat niet hoe snel zoiets bergaf kan gaan. Er is veel concurrentie, maar vooral ook een wijzigende festivalervaring die steeds meer de norm is. Glastonbury was tot midden jaren 1990 alleen maar verlieslatend en tot de jaren '10 verkocht het niet standaard in een paar uren uit. Je merkt nu al een verschil binnen een paar jaar tijd hoe het festival toch wat meer moeite heeft met de grote acts en wat ze b.v. vorig jaar dan wel hadden (Coldplay) moet dan eigenlijk nog aan de albumrelease + volwaardige tournee komen, dus dan is Glasto niet veel meer dan een promomomentje annex tryout en niet zozeer het hoogtepunt van een tour. Het kan snel gaan, met hoe stadionconcerten gigantisch winstgevend zijn geworden op korte tijd, weet ik eigenlijk niet eens of een groter podium voor meer (visueel) spektakel überhaupt het verschil kan maken. Geen idee of zo'n Roskilde dan plots weer Bruce Springsteen-achtige acts gaat boeken (vroeger kon dat gewoon, ook met dat kleine podium).
•
Roskilde lijkt nog steeds volle bak te betalen voor headliners, dus dat kan dan vast wel. Net zoals Werchter headliners scoort die elders in stadions spelen (e.g., Linkin Park).
•
Alleen investeert Roskilde ook tyfusveel in ander programma en het festival zelf, dus dezelfde budgetten voor grote namen als een Werchter of Coachella zal het gewoon nooit hebben. Hoogstens kunnen ze één stadionnaam per jaar programmeren. Vorig jaar was dat overigens Foo Fighters, dus nogmaals: ik weet niet zo goed wat het toevoegt. Ze vinden elk jaar wel één artiest die de productie aan de oude Orange kan aanpassen.
•
Olivia Rodrigo (US)
Artigeardit (DK)
Deftones (US)
Jamie xx (UK)
A. G. Cook (UK)
Anoushka Shankar (INT)
Saint Levant (PS)
Alice Longyu Gao (CN)
Baloji (BE)
Bedouin Burger (LB)
Body Void (US)
Dayyani (DK)
Flock (INT)
Hitech (US)
Horsegiirl (DE)
Jinjer (UA)
Kwashibu Area Band (INT)
Lambrini Girls (UK)
Landless (IE)
The Mary Wallopers (IE)
MC Dricka (BR)
Nadah El Shazly (EG)
Nala Sinephro (BE)
School of X (DK)
Still House Plants (UK)
•
Typische hedendaagse Roskilde lijst.
•
Grappig hoe een aankondiging met zoveel meuk toch spannender kan zijn dan eender welke andere aankondiging van een major. Ze blijven dat toch goed doen. Geen idee hoe het daar nu is; voor hetzelfde geld is het publiek inmiddels totaal ruk.
•
Nieuwe namen aangekondigd:
Beabadoobee (UK)
D1MA (DK)
Doechii (US)
Nine Inch Nails (US)
Schoolboy Q (US)
Ca7riel & Paco Amoroso (AR)
Lola Young (UK)
Lucy Dacus (US)
Shaboozey (US)
Wet Leg (UK)
4am Kru (UK)
Akriila (CL)
Alabaster Deplume (UK)
Annahstasia (US)
Arushi Jain (IN)
Body Meat (US)
Couch Slut (US)
Fabiana Palladino (UK)
Jako Maron (RE)
Kassa Overall (US)
Major League DJz (ZA)
Moin (UK/IT)
Neckbreakker (DK)
Nídia & Valentina (PT/IT)
Paydar (DK)
Soleima (DK)
This Is Lorelei (US)
Yeule (SG)
•
(15-11-2024, 22:58)Lil'Lurky Wrote: https://www.roskilde-festival.dk/en/news...ange-stage
Ik voel 'm eigenlijk totaal niet. De 'oude' Orange Stage had als voordeel dat je enorm grote namen als het ware in een iets intiemere setting kon beleven zonder in te boeten aan het massale karakter van zo'n festivalweide. Die nieuwe variant ziet er grotestk uit... ik ben bang dat hiermee een heel belangrijk stuk van de ziel van Roskilde verloren gaat. Ik twijfel iig of ik ooit nog ga. Anderzijds stond er al jaren niets fatsoenlijk meer op de Orange Stage..
Dit project is vertraagd, in 2025 dus nog gewoon het oude podium. Betekent helaas wel dat acts met een grote productie, bijv. Justice, niet geboekt kunnen worden voor het hoofdpodium.
•
Sterke toevoegingen hoor.
(28-01-2025, 11:10)JBU Wrote: (15-11-2024, 22:58)Lil'Lurky Wrote: https://www.roskilde-festival.dk/en/news...ange-stage
Dit project is vertraagd, in 2025 dus nog gewoon het oude podium. Betekent helaas wel dat acts met een grote productie, bijv. Justice, niet geboekt kunnen worden voor het hoofdpodium.
Maar een Justice paste vorig jaar gewoon nog op het derde podium van Glasto, en NIN staat bovenaan de zaterdag dus ik vermoed dat ze die met hun arenaproductie op de Orange Stage hebben.
•
Ik zet Roskilde 2026 wel met potlood in de agenda hoor.
•
28-01-2025, 17:51
(This post was last modified: 28-01-2025, 17:56 by mattman.)
(28-01-2025, 16:52)hythloth Wrote: Sterke toevoegingen hoor.
(28-01-2025, 11:10)JBU Wrote: (15-11-2024, 22:58)Lil'Lurky Wrote: https://www.roskilde-festival.dk/en/news...ange-stage
Maar een Justice paste vorig jaar gewoon nog op het derde podium van Glasto, en NIN staat bovenaan de zaterdag dus ik vermoed dat ze die met hun arenaproductie op de Orange Stage hebben.
NIN staat, al dan niet met hun arenaproductie, in de Arena en niet op de Orange. Dus nog 2 dagen waarvan we de grootste naam niet kennen. Gokje: Neil Young (vriend van het huis) en een meer hedendaagse naam tegenover NIN.
Maar Roskilde doet het gewoon prima. Beter dan de laatste twee jaar naar mij gevoel/smaak. Goede variatie in alle lagen van de lineup.
•
(28-01-2025, 17:04)thomas9790 Wrote: Ik zet Roskilde 2026 wel met potlood in de agenda hoor.
Stel dat main stage project dan maar uit naar 2027!
(28-01-2025, 17:51)mattman Wrote: NIN staat, al dan niet met hun arenaproductie, in de Arena en niet op de Orange. Dus nog 2 dagen waarvan we de grootste naam niet kennen. Gokje: Neil Young (vriend van het huis) en een meer hedendaagse naam tegenover NIN.
Maar Roskilde doet het gewoon prima. Beter dan de laatste twee jaar naar mij gevoel/smaak. Goede variatie in alle lagen van de lineup.
Neil Young en NIN op dezelfde dag, stel je voor. En ja, dan ook een Central Cee of een Canadeze Britney Spears erbij voor de jongere zuiperds.
•
FKA Twigs (UK)
Anohni and the Johnsons (UK)
Bigxthaplug (US)
Bright Eyes (US)
Flo (UK)
Fujii Kaze (JP)
Knocked Loose (US)
Noah Carter (DK)
Tierra Whack (US)
Ali (ID)
Al Bilali Soudan (ML)