Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klein en minder fijn popnieuws
Kwam dit nog tegen.
Gaat over wel of niet vergunningsplichtige evenementen waaronder het clubcircuit

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzi...loten.html
[+] 1 user says Thank You to Flair for this post
Reply
Dank. Dat was dus mijn vrees. Een zoveelste facet van de amateuristische Nederlandse aanpak. 0,0 perspectief.
Reply
Zalen de Schaaf en Neushoorn in Leeuwarden stonden overigens al op omvallen.
Reply
[/url]
Quote:[url=https://www.hollywoodreporter.com/news/saudi-arabia-buys-500-million-stake-live-nation-stock-surges-1291975]Saudi Arabia Buys $500 Million Stake in Live Nation

The firm has been hit particularly hard by the novel coronavirus pandemic, with essentially all concerts and sporting events around the world on hold.
The government of Saudi Arabia's sovereign wealth fund has acquired a 5.7 percent stake in Live Nation, the parent company of Ticketmaster.
The Saudi Public Investment Fund disclosed the stake, comprising 12,337,569 shares in a filing with the Securities and Exchange Commission on Monday morning.

Based on Live Nation's share prices as of this writing, the investment is valued at just shy of $500 million. Live Nation's share price jumped at the news, rising by more than 2 percent in the first few minutes of trading. The investment is passive, and was purchased on the open market. The Saudi Public Investment Fund is now the company's third-largest shareholder, with John Malone's Liberty Media the largest individual shareholder with a 33 percent stake.

Live Nation has been hit particularly hard by the novel coronavirus pandemic, with essentially all concerts and sporting events around the world on hold. The company has been sued as it has been reluctant to offer full refunds to customers, though it has since amended its refund rules to address those complaints. The company's share price is down by more than 40 percent from January 1, thanks largely to the pandemic.

The company has been taking action to bolster its liquidity amid the crisis, including opening a new $120 million revolving credit account, amending an existing credit agreement and significantly decreasing costs, including by reducing salaries.

The investment in Live Nation is the second by the Saudi government this month in an industry hit hard by the pandemic. The Saudi Public Investment Fund also took a $775 million stake in Carnival Cruises.

Saudi Arabia had been trying to boost its tourism industry before the pandemic upended international travel, and live events and concerts had been a big part of that strategy. Last October the K-pop superstars BTS became the first foreign band to perform a solo stadium show in the country.

Meanwhile, in Hollywood, many firms have been reluctant to take investment from the fund following the murder of journalist Jamal Khashoggi in October 2018. Endeavor returned a $400 million investment it received from the fund last year. Many notable names from the world of media and entertainment also canceled an appearance at a major conference to be hosted in Riyadh called the Future Investment Initiative.

Nou, ik ben benieuwd hoeveel artiesten die normaliter huilie huilie doen omtrent het milieu, mensenrechten en andere zaken, nu hun beklag durven te doen.

Maar dit is wel een mooi voorbeeld hoe het nu gaat, veel 'gewonde en kleine' bedrijven die opgekocht gaan worden door de grote jongens met diepe zakken. Je ziet het nu al in het MKB en horeca, en de cultuursector is dus ook aan de beurt.
Reply
LiveNation omschrijven als een klein bedrijf.
Reply
Hidden indie gem LiveNation
[+] 1 user says Thank You to thomas9790 for this post
Reply
(28-04-2020, 09:52)Koen Wrote: LiveNation omschrijven als een klein bedrijf.

Daarom schreef ik er ook 'gewond' bij, ik weet ook wel dat LN geen klein bedrijf is.
Reply
Volgt iemand het TK debat over de coronacrisis en cultuur? De minister gooit enkel wat geld naar de basisinfrastructuur (spoiler alert: dat is waarschijnlijk niet jouw favoriete festival, artiest of zaal) en verwacht een soort trickle-down effect voor de rest van de sector (lol). Atze van 3voor12 heeft ook wel boeiende inzichten, eigenlijk.
Reply
10 minuutjes ingetuned, tenenkrommend.
Reply
[Image: 6927e5a0-ff9d-4edf-9f56-bf939556d2c9_1587945600.png]

Geniale line-up voor zo'n soort 'festival'...
Reply
Ik vind dat er tot op heden relatief weinig initiatieven vanuit de cultuursector (met name muziek en theater) loskomen tijdens deze crisis. Of zie ik ze niet?
Reply
Je ziet het (nog) niet Wink Maar m.n. popzalen hebben wat dat betreft een bijna onmogelijke taak.
Reply
Ik mis al jaren een goeie streamingsdienst voor concerten. Dat zou toch iets kunnen zijn om nu van de grond te krijgen?
Reply
Ik weet niet. Enkel maar surrogaten zoeken in een verwoede poging om de verloren gegane meerwaarde te compenseren, is denk ik niet de juiste strategie voor de sector. In een eerste fase deels wel, maar het is belangrijk dat er ook bewustzijn ontstaat over wat we missen en hoe we het terug kunnen krijgen. Niet alleen surrogaten en 'in the picture' blijven. Zo'n kwalitatieve streamingdienst kan er denk ik überhaupt, los can corona, ook komen.
Reply
Zoals het afhalen/bezorgen voor restaurants misschien ook wel een surrogaat is voor een echte restaurantbeleving zorgt dit wel voor nog enige inkomsten en misschien nog wel belangrijker: zichtbaarheid en het toont jouw innoveringsvermogen als sector.

DeWolff heeft in het begin van de crisis hun optreden in de muziekgieterij “door laten gaan” en dit vervolgens gestreamd. 18,000 views had deze stream. Dergelijke initiatieven had ik veel meer verwacht. Ook festivals zouden zo iets op poten kunnen zetten. In New Jersey, was er een benefiet concert Jersey for Jersey, waar onder andere Springsteen en Bon Jovi vanuit hun huiskamer/studio songs brachten. Bij Springsteen leverde dit prachtige uitvoeringen op van Land Of Hope And Dreams en Jersey Girl.
Reply
Ik parafraseer een muzikante: "leuk dat een paar honderd mensen mijn optreden online zien en leuk dat een paar mensen dan een paar euro doneren, maar ik kan er niet van leven dus dan moet je het doen als een soort bezigheidstherapie en dat is het niet, het is mijn werk"

Edit: dit gaat over de theaterwereld, maar interessante opinie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~b8c564d9/
Reply
(29-04-2020, 09:38)Willie Wrote: Ik parafraseer een muzikante: "leuk dat een paar honderd mensen mijn optreden online zien en leuk dat een paar mensen dan een paar euro doneren, maar ik kan er niet van leven dus dan moet je het doen als een soort bezigheidstherapie en dat is het niet, het is mijn werk"

dus dan is het een betere optie om thuis te zitten en niets te doen? Kun je voor kiezen, maar zou niet mijn keuze zijn.
Reply
(29-04-2020, 09:04)geluksknikker Wrote: Zoals het afhalen/bezorgen voor restaurants misschien ook wel een surrogaat is voor een echte restaurantbeleving zorgt dit wel voor nog enige inkomsten en misschien nog wel belangrijker: zichtbaarheid en het toont jouw innoveringsvermogen als sector.

DeWolff heeft in het begin van de crisis hun optreden in de muziekgieterij “door laten gaan” en dit vervolgens gestreamd. 18,000 views had deze stream. Dergelijke initiatieven had ik veel meer verwacht. Ook festivals zouden zo iets op poten kunnen zetten. In New Jersey, was er een benefiet concert Jersey for Jersey, waar onder andere Springsteen en Bon Jovi vanuit hun huiskamer/studio songs brachten. Bij Springsteen leverde dit prachtige uitvoeringen op van Land Of Hope And Dreams en Jersey Girl.

Appels en... zee-egels? Je eigen meerwaarde opofferen in ruil voor zichtbaarheid is echt geen duurzaam businessmodel. Je verwart creativiteit met missie. Een restaurant dat op een andere manier hetzelfde eindproduct kan bezorgen (weliswaar niet met dezelfde ervaring) is een ander verhaal. Dat is niet uitgesloten voor m.n. sectoren als theater (denk maar aan kleinschalige voorstellingen in klaslokalen of ''wandeltheater''), maar live-muziek heeft een langere aanpassingsperiode nodig. Hint: het zit in het woordje 'live'. Verder denk ik dat je veel initiatieven gemist hebt, want we zijn best wel al doodgeslagen met live-streams in de popmuziek. Maar daar is ook een limiet aan, m.n. omdat bands niet zomaar samen kunnen spelen/repeteren en er bij zo'n opname ook een hele crew betrokken is.

Ik zie niet dat dezelfde vragen worden gesteld aan de sportwereld, een entertainmentindustrie op zich waar nog veel meer miljarden mee gemoeid zijn. Terwijl ook die wereld voor dezelfde uitdagingen staat. Van repetities/trainingen die niet kunnen plaats vinden, tot een gebrek aan een live publiek. Het staat of valt ermee, dus vooral de (meer)waarde die ergens aan gekoppeld is, moet denk ik heroverwogen worden. Wat is muziek voor ons en kan het ook buiten popzalen, al dan niet live, bestaan. Gaan we er dan net zoveel tijd, energie en geld in steken? Dat is een verhaal dat van twee kanten komt, voor een stuk. En waar de overheid uiteraard ook een rol in te spelen heeft.

Tot slot is er de vraag of zoiets überhaupt moet. Waarom? Omdat er b.v. subsidies mee gemoeid zijn? Omdat je ten koste van alles jezelf in de markt moet positioneren? Vrije keuze daarin zal de artistieke kwaliteit enkel maar ten goede komen, lijkt me.

(29-04-2020, 09:38)Willie Wrote: Ik parafraseer een muzikante: "leuk dat een paar honderd mensen mijn optreden online zien en leuk dat een paar mensen dan een paar euro doneren, maar ik kan er niet van leven dus dan moet je het doen als een soort bezigheidstherapie en dat is het niet, het is mijn werk"

Edit: dit gaat over de theaterwereld, maar interessante opinie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie...~b8c564d9/

De link kan ik niet openen, maar zo'n uitspraak vat het inderdaad goed samen. Je kunt in een eerste acute fase zeker zorgen voor een grote bijdrage door via zichtbaarheid, vrijgevigheid en gemeenschapsgevoel mensen te bereiken, solidariteit te bevorderen, iedereen eraan herinnert wat we missen, etc. Maar uiteindelijk moet iedereen aan inkomsten komen. Op termijn zullen er wel manieren gevonden worden om dat -ook buiten het digitale- te doen. Ik ben nu b.v. bezig met de mogelijkheid om een theatraal format straks aan tv te verkopen. Dat zou nog steeds gebaseerd zijn op o.m. thuisopnames, maar het zou tegelijk nieuw materiaal bevatten en de link leggen met een theater-ervaring. In een latere fase zou zoiets van een klein scherm kunnen overgaan naar een soort mozaïekopstelling, waarbij het publiek langs een traject verspreid wordt en de groepjes mensen elkaar aflossen o.i.d. Maar nogmaals: theater en film hebben in deze redelijk makkelijk praten. Muziek, die deze eeuw vooral van de live-inkomsten leeft, is een heel ander verhaal. Een ''terugkeer'' (hoewel) naar de audiofiele cultuur en b.v. hogere kwaliteitsopnames naar de huiskamer brengen zou in die zin een optie zijn. Maar dan ben je weer super technologie-afhankelijk en je moet er denk ik ook van uitgaan dat Corona niet eeuwig liveshows onmogelijk zal maken of sterk beperken. Hoogstens enkele jaren. Dus ja, het kan dat een bailout met inkomenszekerheid voor muzikanten de enige optie is op middellange termijn.
Reply
(29-04-2020, 09:55)geluksknikker Wrote:

dus dan is het een betere optie om thuis te zitten en niets te doen? Kun je voor kiezen, maar zou niet mijn keuze zijn.

Ondernemerschapscultuur in de cultuur is een probleem. Misschien helpt deze crisis er ons van af.
Reply
(29-04-2020, 09:55)geluksknikker Wrote:

Nee, deze mensen kijken of ze in een distributiecentrum gaan werken, schrijven nieuwe liedjes en gaan niet gratis hun kunsten op het internet vertonen, want als ze hadden willen werken voor een fooi en applaus dan hadden ze wel de zorg in gegaan.

Ik heb 100 maal meer respect voor dit soort artiesten dan de John Legends en de Springsteens van deze wereld. Natuurlijk kan Springsteen lekker zingen online, hij vraag 300 dollar voor een kaartje. Working class hero, my ass.
[+] 5 users say Thank You to Willie for this post
Reply
Echte artisten zijn in het neoliberale tijdperk überhaupt zelden fulltime artiesten. Zeker in de alternatieve muziek. Je kunt vandaag niet kiezen voor een ''alternatieve levensstijl'' en ermee wegkomen.
Reply
Ik heb het eerste deel gekopieerd.

Quote:Opinie: Het volgende theaterseizoen komt misschien niet
Theaters moeten niet doormodderen met goed bedoelde filmpjes op de site of met online optredens waar mensen uit medelijden naar kijken, stelt theatermaker René M. Broeders. De cultuursector verdient meer steun, betoogt theaterdirecteur Edwin van Balken.

René M. Broeders en Edwin van Balken28 april 2020, 12:17

Op de stoep van theater De Nieuwe Regentes in Den Haag wordt het 100-jarig bestaan afgelopen vrijdag, ondanks de coronacrisis, gevierd.Beeld Getty
Er verschijnen regelmatig schattige foto’s in de media van theaterdirecteuren, die vanuit hun deftige kantoor zijn afgedaald naar de lege zaal, waar met A4-tjes is nagebootst hoe de zaalbezetting er in de anderhalvemetersamenleving zal uitzien. Ze schrikken zich rot.

Blijkbaar kan niemand zich vanachter het bureau voorstellen hoe weinig mensen er in de zaal kunnen als je ze anderhalve meter uit elkaar zet. Ook kan bijna niemand zich voorstellen hoe de toekomst van de theaters en concertzalen er uit gaat zien.

Veel theaters probeerden aanvankelijk voorstellingen te verplaatsen naar een paar weken later. Toen het erop leek dat de corona-maatregelen langer zouden gaan duren, werden voorstellingen doorgeschoven naar het nieuwe seizoen. Maar dat leverde zo’n complexe puzzel op, dat niemand wist hoe die opgelost moest worden.

Het coronavirus gedraagt zich vooralsnog onvoorspelbaar, maar het lijkt erop dat het niet heel fijn is als een paar honderd mensen een paar uur in dezelfde ruimte verblijven. Er hoeft maar één besmette persoon te zitten om tientallen anderen aan te steken, zo is inmiddels uit onderzoek gebleken.

Dus zou de oplossing zijn om nog maar een vijfde van de capaciteit te benutten en te bewaken, dat toeschouwers genoeg afstand houden. Los van de immense praktische problemen die opdoemen: maken we een kaartje dan vijf keer zo duur of verdient degene die optreedt nog maar een-vijfde? Bovendien valt een belangrijk deel van de toeschouwers in de risicogroep: welke senior durft straks nog in een zaal met 500 potentiële doodvonnissen te zitten?

Stel dat we al deze hindernissen overwinnen of accepteren, dan blijft het grootste probleem onoplosbaar: de sfeer in het theater is weg. Het slagen van een voorstelling leeft van het collectief beleven ervan. Als er gelachen moet worden steken de mensen elkaar aan en rolt de lach door de zaal. Je merkt al bij een schouwburg met een balkon dat cabaret lastiger is, eigenlijk heb je dan twee zalen, die je in hetzelfde ritme moet zien te krijgen. Niet voor niets zijn het Oude Luxor en Carré zulke fijne zalen om in te spelen. En ook om in te zitten trouwens. Het belang van collectief beleven geldt niet alleen voor vrolijke voorstellingen. De gezamenlijke beleving van andere emoties is hetzelfde bij toneel, bij muziek en bij dans. Als het publiek ontbreekt, wordt het net zo doods als bij de talloze goedbedoelde online initiatieven die nu ontstaan. Die leveren bovendien geen bal op.

Ik denk zelf dat het nog minstens een jaar gaat duren voordat er weer ‘normale’ voorstellingen kunnen plaatsvinden. Toen ik dat een maand geleden zei, werd ik door iedereen in mijn omgeving uitgelachen. Gisteren sprak ik een van nature optimistische cabaretcollega, die zijn Pabo-diploma uit de lade heeft opgediept. Ik weet zeker dat leerlingen de tijd van hun leven krijgen als hij weer gaat lesgeven.

Zou het niet beter zijn om zo snel mogelijk de theaters in diepe Doornroosje-slaap te brengen, zodat de kosten niet meer doorlopen? Ik ken een klein theater in Brabant, dat het op deze manier heeft aangepakt. Ze waren als eerste dicht, heel droevig, maar wedden dat ze ook weer als eerste opengaan? Niet doormodderen met goed bedoelde filmpjes op de website, met online optredens waar mensen uit medelijden naar kijken, met ludieke mailtjes aan het publiek, ‘want we moeten het klantencontact onderhouden’. En vooral niet zo lang mogelijk al het personeel in dienst houden, dat je eigenlijk financiert met de vooruitbetaalde kaartjes voor volgend seizoen. Dat volgende seizoen komt er misschien niet. Er zijn volgens mij nu al theaters technisch failliet, maar ze houden het nog uit omdat ze geld gebruiken dat eigenlijk voor volgend seizoen in kas was.

Natuurlijk raken veel theatermedewerkers werkloos door de coronacrisis. De artiesten zijn het al, hoewel sommigen het zelf nog niet doorhebben. Als het ene na het andere theater gaat omvallen, zijn medewerkers en artiesten sowieso werkloos. Gemeentes moeten dan gaan kiezen: houd ik de sportclubs in leven, of het theater? Terwijl de gemeentelijke inkomsten drastisch zullen afnemen. Ik weet al wat het dan gaat worden.

Veel kleine- en middelgrote theaters waren sowieso al ondergefinancierd en stonden permanent op omvallen. Hoeveel gemeentes moeten niet eens in de zoveel tijd hun theater weer ‘redden’? Daar zijn al heel wat wethouders op gesneuveld.

De overheid heeft ons in ‘het nieuwe normaal’ gemanoeuvreerd, zonder erover na te denken hoe we daar nog uit kunnen komen. Want op anderhalve meter is geen enkel normaal leven mogelijk. Niet op het werk, niet op school, niet in het OV en zeker niet in het theater. Dus moeten we zelf vooruitdenken, ver vooruit. Bijt door de zure appel heen, slik hem in, dan heb je later nog iets om voor wakker gekust te worden.

René M. Broeders is oprichter van improvisatiegezelschap Op Sterk Water. Sinds 2011 is hij artistiek leider van het muziektheaterproject BeVoice in Berlijn. Dit seizoen speelde hij in Nederland voor Opera2Day.

Edit: alinea dikgedrukt.
[+] 1 user says Thank You to Willie for this post
Reply
Ik denk dat we hier fundamenteel van mening over verschillen. Één ding wil ik nog wel op ingaan: het vergelijk met de horeca gaat voor een deel best op, als je het wilt zien en de cultuur sector niet wegzet als een volledig van subsidie afhankelijke sector die volledig alle vrijheid moeten krijgen om hun artistieke ding te doen en als je geen zin daarvoor hebt of de omstandigheden veranderen, doe je het lekker niet. Daar zit natuurlijk ook ons fundamenteel meningsverschil.

Sommige restaurants kiezen er in deze periode voor om niets te doen, vaak ook met de reden dat ze vinden dat ze de totaalervaring van een restaurantbezoek niet in een tempex afhaalbox gestopt krijgen. Anderen zijn op zoek gegaan naar alternatieven om nog enige inkomsten te generen en proberen iets van die ervaring ook te kunnen stoppen in een afhaal of bezorgmaaltijd, wetende dat dit niet in de buurt komt van een restaurantbezoek.
Reply
@Willie: My thoughts exactly. Dat is ook wat ik deze overheid het meeste verwijt: er is geen perspectief. In Spanje kunnen theaters stilaan beginnen denken aan een trage opstart van volgend seizoen met het plan dat er nu ligt. In fucking Spanje. Maar goed, het is nu te laat. Je zet de deur halfopen bij het begin van de aanpak en hem nu dichter doen, is gewoon politieke harakiri.
Reply
(29-04-2020, 10:16)geluksknikker Wrote: Ik denk dat we hier fundamenteel van mening over verschillen. Één ding wil ik nog wel op ingaan: het vergelijk met de horeca gaat voor een deel best op, als je het wilt zien en de cultuur sector niet wegzet als een volledig van subsidie afhankelijke sector die volledig alle vrijheid moeten krijgen om hun artistieke ding te doen en als je geen zin daarvoor hebt of de omstandigheden veranderen, doe je het lekker niet. Daar zit natuurlijk ook ons fundamenteel meningsverschil.

Sommige restaurants kiezen er in deze periode voor om niets te doen, vaak ook met de reden dat ze vinden dat ze de totaalervaring van een restaurantbezoek niet in een tempex afhaalbox gestopt krijgen. Anderen zijn op zoek gegaan naar alternatieven om nog enige inkomsten te generen en proberen iets van die ervaring ook te kunnen stoppen in een afhaal of bezorgmaaltijd, wetende dat dit niet in de buurt komt van een restaurantbezoek.

In Amerika zijn theaters vooral afhankelijk van persoonlijke giften en niet van subsidies. Subsidies en giften hebben dezelfde rol; het verschil is dat subsidies onafhankelijker zijn m.b.t. de artistieke output. Het resultaat in Corona-tijden is hetzelfde. Om maar iets te noemen. Het zal je verbazen, maar er zijn nog steeds not-for-profit organisaties in deze wereld. Dat is überhaupt een hoeksteen van onafhankelijke cultuur.

Met je tweede alinea geef je toch ook net aan wat ik en Willie bedoelen? Dat die keuze er moet zijn en dat het niet om een geforceerde poging moet gaan om relevant/zichtbaar te blijven ten koste van je eigen meerwaarde?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)