27-01-2025, 17:04
Bedankt allen, dit zijn zeer fijne tips waar we vast en zeker voor drie dagen mee goed zullen zijn.
Vakantieplannen
|
27-01-2025, 17:04
Bedankt allen, dit zijn zeer fijne tips waar we vast en zeker voor drie dagen mee goed zullen zijn.
15-02-2025, 09:03
Wie wel eens naar Thailand is geweest, zal het vast wel zijn opgevallen. Tussen 14:00-17:00 uur wordt er geen alcohol verkocht in officiële winkels, is de verkoop van alcohol op religieuze feestdage en tijdens verkiezingen verboden. De Thaise regering heeft 2025 uitgeroepen als toeristenjaar en heeft heel veel festiviteiten georganiseerd en de premier heeft het maar weer eens onder de aandacht gebracht, dat toeristen geen zak geven om religieuze feestdagen of verkiezingen. In onze vakantie, komende zomer, is er weer zo'n feest op 10 en 11 juli. Niet dat ik niet zonder alcohol kan, maar juist in de eerste week zijn we met pak weg 20-30 mensen (kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden samen) en als je met z'n allen in een restaurant zit en je mag er geen bier bij drinken, dan is dat klote.
https://www.pattayamail.com/latestnews/n...cus-490652 Stel dat ze het er niet door krijgt, dan in onderstaande link de dagen dat alcohol verboden is. Als je van plan bent om naar Thailand te gaan en je bent een verstokte nuttiger van alcohol, kan je, je er op voorbereiden om daags ervoor in te slaan. https://thepattayanews.com/2025/01/13/im...to-expect/
15-02-2025, 19:50
(15-02-2025, 09:03)pudpong3 Wrote: Wie wel eens naar Thailand is geweest, zal het vast wel zijn opgevallen. Tussen 14:00-17:00 uur wordt er geen alcohol verkocht in officiële winkels, is de verkoop van alcohol op religieuze feestdage en tijdens verkiezingen verboden. De Thaise regering heeft 2025 uitgeroepen als toeristenjaar en heeft heel veel festiviteiten georganiseerd en de premier heeft het maar weer eens onder de aandacht gebracht, dat toeristen geen zak geven om religieuze feestdagen of verkiezingen. In onze vakantie, komende zomer, is er weer zo'n feest op 10 en 11 juli. Niet dat ik niet zonder alcohol kan, maar juist in de eerste week zijn we met pak weg 20-30 mensen (kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden samen) en als je met z'n allen in een restaurant zit en je mag er geen bier bij drinken, dan is dat klote. Waarom zo'n alcohol siesta tussen die middaguren?
15-02-2025, 21:05
(15-02-2025, 19:50)hythloth Wrote:(15-02-2025, 09:03)pudpong3 Wrote: Wie wel eens naar Thailand is geweest, zal het vast wel zijn opgevallen. Tussen 14:00-17:00 uur wordt er geen alcohol verkocht in officiële winkels, is de verkoop van alcohol op religieuze feestdage en tijdens verkiezingen verboden. De Thaise regering heeft 2025 uitgeroepen als toeristenjaar en heeft heel veel festiviteiten georganiseerd en de premier heeft het maar weer eens onder de aandacht gebracht, dat toeristen geen zak geven om religieuze feestdagen of verkiezingen. In onze vakantie, komende zomer, is er weer zo'n feest op 10 en 11 juli. Niet dat ik niet zonder alcohol kan, maar juist in de eerste week zijn we met pak weg 20-30 mensen (kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden samen) en als je met z'n allen in een restaurant zit en je mag er geen bier bij drinken, dan is dat klote. In Bangkok zijn er idiote vetes tussen hogescholen/universiteiten, waarbij zelfs doden vallen als je toevallig met het verkeerde uniform (Thailand heeft schooluniformen) met de verkeerde bus naar huis gaat. Zo zijn er vetes in heel Thailand en de regering dacht dat het dan wel handig is als studenten geen alcohol kunnen kopen wanneer de scholen/universiteiten uit gaan. Ik heb een keer in de Big C gestaan om een voor een vriendin een fles drank te kopen als dank voor 50% korting op de hotelkamer. Ik stond te twijfelen of die of deze en de winkelbediende keek op haar horloge en deed het scherm omlaag. Ik zei, "wat doe je nu?". Meneer u heeft te weinig tijd om met deze fles de kassa te bereiken. Daar sta je dan en ga je maar naar een andere winkel die het minder strikt neemt.
17-02-2025, 11:28
In een belangrijke stap heeft Taiwan zowel Thailand als Vietnam, Myanmar, Cambodja en Laos als reisbestemmingen met een hoog risico. Dit besluit, dat vrijdag werd aangekondigd door het Taiwanese ministerie van Binnenlandse Zaken, weerspiegelt de groeiende bezorgdheid over criminele netwerken die in deze regio's actief zijn en is het gericht op internationale bezoekers. Reizigers die vluchten naar deze landen boeken, zetten in de toekomst een duidelijke waarschuwing op hun tickets.
In de grensregio's zijn enorm veel scam bendes actief, die dus ook mensen ontvoeren en mishandelen om scam's in heel de wereld uit te voeren. Veelal Chinese bendes. In de grensregio met Myanmar heeft Thailand al de brandstof transporten gestaakt en rebellen legers in Myanmar hebben zelfs een ultimatum gesteld dat ze moeten oprotten uit hun regio. https://www.irrawaddy.com/news/asia/chin...state.html
17-02-2025, 18:24
(17-02-2025, 11:28)pudpong3 Wrote: In een belangrijke stap heeft Taiwan zowel Thailand als Vietnam, Myanmar, Cambodja en Laos als reisbestemmingen met een hoog risico. Dit besluit, dat vrijdag werd aangekondigd door het Taiwanese ministerie van Binnenlandse Zaken, weerspiegelt de groeiende bezorgdheid over criminele netwerken die in deze regio's actief zijn en is het gericht op internationale bezoekers. Reizigers die vluchten naar deze landen boeken, zetten in de toekomst een duidelijke waarschuwing op hun tickets. Las dat veel Chinezen opzettelijk Thailand vermijden omdat ze bang zijn om daar te worden ontvoerd door dat soort bendes. Goeie zaak om daar die triads aan te pakken.
17-02-2025, 20:40
China is een heel grote markt om te scammen, dus als je Chinees spreekt is dat handig voor die scammers. Paar maanden geleden is er een Chinese acteur ontvoerd door een bende en in Myanmar terecht gekomen. Zie link.
https://edition.cnn.com/2025/01/14/china...index.html Thailand is er alles aan gelegen om de toeristen niet weg te jagen, dus die doen er alles aan om die bendes dwars te zitten.
17-02-2025, 21:15
Lees dit artikel maar eens over scam bendes in Myanmar grensgebied met Thailand.
https://www.bangkokpost.com/thailand/gen...scam-farms
04-03-2025, 11:46
Gisteren terug gekomen van ruim 2 weken op O'ahu, Hawaii.
Nooit gedacht dat ik ooit naar Hawaï zou gaan, maar de echtgenoot van een vriendin van mijn vriendin is sinds vorig jaar voor drie jaar gestationeerd op O‘ahu—een perfecte gelegenheid om op bezoek te gaan. We hebben twee weken op O‘ahu doorgebracht en het hele eiland verkend. Onze vrienden hebben een huis gekocht in Kaneohe, een prachtige uitvalsbasis om alles te ontdekken. Ik was enorm onder de indruk van de natuur en de extreme verschillen in landschap. We hebben veel rondgereden en talloze stranden en natuurgebieden bezocht, afgewisseld met uitstapjes naar Honolulu en Waikiki. Mijn persoonlijke hoogtepunten waren Kualoa Ranch, Lyon Arboretum en Ho'omaluhia Botanical Garden. Dit jaar ligt mijn focus iets minder op muziek en meer op reizen. Dit komt deels door het gebrek aan interessante concerten in Krakow (en de rest van Polen) en deels door de absurd hoge ticketprijzen tegenwoordig. Bovendien heb ik inmiddels vrijwel alle acts die ik live wilde zien al een keer meegemaakt. Voor later dit jaar staan er nog een aantal concerten en festivals op de planning, maar voorlopig richt ik me vooral op het ontdekken van de wereld. Flinke jetlag, vandaag al vanaf 4 uur op, 11 uur tijdsverschil hakt er flink in. Hieronder enkele foto's van de reis: ![]() Ala Moana Regional Park, Honolulu ![]() Kualoa Ranch ![]() Kailua Walk ![]() Byodo-In Temple ![]() Valley of the Temples Memorial Park ![]() Parking Turtle Beach ![]() Lyon Arboretum
23-03-2025, 19:04
Twee weken, gruwelijk hoor. Zelf maar 24 uur geweest in O'ahu maar wil dolgraag terug om meer van Hawaii te verkennen.
19-04-2025, 22:13
Op fiets vakantie, Ik fiets dinsdag weg met mijn geheel naar mijn wensen versleutelde en aangepaste elektrische fiets (Serial 1, Rush City). Met ruim 3000km in de benen dit jaar op avontuur om te kijken of ik nog zelfredzaam genoeg ben om nog eens iets bijzonders uit mezelf kan persen. Om het niet te makkelijk te maken heb ik mijn eerste doel gesteld om via “De Groene Route” naar de Middellandse zee te fietsen. Overnachten via “Vrienden op de Fiets” adressen als er in de buurt vrij zijn en te vinden zijn, verder in hotels/hostels/campings en misschien bij mensen die je onderweg ontmoet of die ik ken. De vorm van de dag bepaald ook de afstand dus aardig open nog allemaal. Absoluut een onmogelijke reis maar met Pippi Langkous wijsheid: “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het zeker”. Lukt deze poging niet, dan gewoon eind augustus nog een keer proberen. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...
20-04-2025, 19:38
Met 3000+ km als voorbereiding moet dat kunnen lukken. Veel succes, en veel plezier!
Lijkt me hartstikke de moeite waard, echter onder bepaalde omstandigheden (en even van mezelf uitgaand) een enorme uitdaging.
Wij planden nu richting 2 keer een weekje Waddeneiland. Schiermonnickoog voordat daar die achtelijke boringen starten en Borkum.
28-04-2025, 21:05
De eerste week is voorbij.
Wat dinsdagavond na gezellig bij Pudong een paar colaatjes gedronken te hebben als eerste dag in Landgraaf eindigde, stopte vandaag een paar km ten westen van Vesoul. Nou was ik voor mijn fitheid niet echt bezorgd, maar mijn tanende geheugen en alle ontstekingen... Ik trap je er kennelijk allemaal voor even uit. En dat is mooi. Het maakte het meteen ook de beste week in 4 jaar alweer. Schijndel - Landgraaf - Monschau - Neuerburg - Nilvange (naast Thionville) - Nancy - Epinal en vandaag een gehucht naar Port Sur Saone. Ik fiets delen van "De Groene Route" en van "De Blauwe Loper. Maar omdat ik nogal regelmatig ev en niet oplet fiets ik ook wel aardig wat andere routes, en dat is ook prima. De rit naar Monschau (141km met hele dag regen was echt fantastisch. Voetballen doe je ook als het regent, fietsen net zo. De natuur komt dan tot leven wat het, en omdat je er een stuk harder voor moet werken geeft het meer voldoening. Het was 1 van de 2 keer dat ik bijgeladen heb. Meestal fiets ik op 15% ondersteuning. Met een Brose middenmotor en Enviole traploze versnelling kun je alles van 0-100 indelen en de trapsnelheid van 30-120. Meestal zit ik op 64, berg op vaak 75, dan moet ik ook meer vermogen aanspreken. Mijn fiets is 28 kg, alles wat ik bij heb weegt 27kg en dan nog dagelijks een kg of 5 aan drinken en eten erbij. Dus bergop is het pittig, maar omlaag ben je met een fiets van zo’n kleine 60kg echt een bom, dan blijf je gaan en is het meer remmen dan wat anders. De natuur is ongekend, ik kom zelden in een stad(je) en soms langs slaperige dorpjes. Noord Frankrijk is tot Dijon heel stil. Wel stikt het overal van de roofvogels. De dag naar Nilvange was randjes werk met een bijna lege fiets en telefoon kwam ik op het adres aan maar het werd niet verhuurd. Foutje via Booking.com. Met mijn kleine Franse woordenschat en haar steenkolen Engels kwam ze 10 minuten later voorgereden om me naar hun 2e appartement te brengen…. Maar ik ben op de fiets en het moest fors bergop. Ze ging me voor met de auto, het was een dik kwartier zweten maar uiteindelijk aangekomen bleek ze me naar haar zoon te hebben gebracht. De zette mijn fiets in de schuur aan de lader en ik kon op zolder slapen. Echt bizar maar onvergetelijk ook. Overnachten in een bedje met een autootjes dekbed van haar kleinzoon. Verder is het na de Ardennen (op en af) vooral langs de rivieren: Moezel, Canal D’este, Canal des Vosges en nu de Saone (tot aan de Rhone). Ik heb nog altijd geen idee hoe ik foto’s plaats, ook teveel gedoe. Ik fiets en en ik slaap. En verder kan ik niet zo goed meer organiseren dus maak ik dagelijks mijn 4 tassen tientallen keren open omdat ik niet meer weet waar het in zat of wat ik zocht, of wat ik nog meer zocht. 786km dus, prachtig prachtig. Ik heb een polar steps gemaakt die (volgens mij) volledig openstaat op Wilm Arts. Wat foto’s en soms wat tekst. Op naar week 2
29-04-2025, 15:41
29-04-2025, 22:23
Wat een avontuur! Geniet er van.
06-05-2025, 10:28
Avignon,
Het gaat wel erg hard eigenlijk. Metz (mooie stad, schoon centrum ook), Nancy, Epinal, Chalon-sur-Saône, Lyon en gisteravond dus Avignon. Meestal via “De blauwe loper naar de Middellandse zee” inmiddels, maar aangezien ik nogal eens vergeet te kijken en de wegbewijzering minstens eigenwijs is met een hoog puzzel gehalte, ook nogal eens door alternatieve stukken, maar eigenlijk altijd langs de rivieren, en maar zelden over (meestal rustige) wegen. Het klimwerk (geen cols van tweede of hogere catagorie met mijn fiets natuurlijk) is voor aankomende weken. De natuur is schitterend. Verbazingwekkend hoeveel kleuren groen er zijn. De dieren bingokaart is aardig vol aan het raken. Buiten roofvogels die je hele dag boven je hangen, een vos (groter dan ik dacht), bevers, herten, reeën, marters, eekhoorns, en jawel een slang (lang geen meter en een dikke cm doorsnee denk ik) met grootheidswaanzin. Die stak het fietspad over, zag me komen en kwam omhoog. Beentjes omhoog en door, beestje gelukkig niet geraakt. Die wolf en een beer die mogen ongezien blijven, een zwijn wie weet. Ik sliep 2x in een soort kasteel, bij mensen thuis (gisteren in een eigen verblijf, compleet met zwembad en veel te luxe voor mij), een budgethotel (nu) en in een oude boerderij en een hostel (ook prima). Ben niet de beste slaper, maar ze zijn prima, als het warm is dan is het wel zweten. Frankrijk en Google Maps zijn nog niet zo’n goeie vrienden wat me soms door in de modder brengt, maar ook daarvan geleerd: omdraaien: je zit fout. De bruggen zijn prachtig, de fietshangbruggen formidabel, wel goed opletten met windkracht 5 van de zijkant. Lyon prachtig centrum, machtig om te zien. Toffe markt ook aan het begin van de Rhône, waar ik een fruit, brood, een wafel en wat vlees oppik. Op wat accu gedoe met de releasepen van mijn accu (was verbogen, dus rustig met hamer en tang rechttrekken) na, en naweeën van de wasbeurt een week eerder (trappers die blijven piepen, zometeen naar de fietswinkel om even alles door te laten smeren zodat ze weer fris is) voelt het alsof ik soms gedragen en wordt door de souplesse van mijn fiets. Heel fijn. Je kunt er ook prima met volle verpakking op vooruit, al ga ik daar vandaag wel wat aan doen. Ik heb zo veel te veel bij, zometeen uitzoeken waar ik een doos kan scoren en die volladen met alles wat naar huis kan en die vervolgens opsturen, zodat ik met de helft minder de komende 4 weken een stuk makkelijker omhoog kan. Al met al ben ik ruim 1500km verder, het lichaam houdt zich prima, het protesteert wel regelmatig, maar ik blijf op de en vaak over het randje vragen wat nog altijd gepikt wordt. Het enige waar ik tegenaan loop zijn de bassale dingen. Mijn korte termijngeheugen is inmiddels zo slecht dat me dat wel heel veel tijd kost en op die momenten ook veel stress oplevert. In de supermarkt eten halen is echt afschuwelijk. Daar staat je fiets buiten op slot met alles wat je hebt erin muv geld, papieren en foon, als ik het niet kan zien, vergeet ik het snel. Ook mijn telefoon moet ik in mijn hand hebben, anders heb ik iedere paar seconde een adrenaline shot waar die is, als je niet weet wat je niet weet…. Das lastig. Drinken en eten het andere ding: je verbrand veel dus je moet beide blijven doen. Slikken is lastig, op de fietsslikken nog meer (korte termijn: niet inademen en doorslikken tegelijk… echt hè, de hele dag door, dus hoest ik me aardig wat door dagen heen. Warm eten: 2x tot nu toe, een burger en een pizza, beide veel te zout en te vet, een plek zoeken waar ik rustig wat kan eten, dat zijn dingen die er niet meer inzitten. En dat is prima! Ik eet graag fruit, salades, gezond spul dat ik zelf kan halen en drink me suf aan water en ’s morgens melk. Al met al val ik al 2 weken lang van de ene verbazing in de andere en ben ik nog echt heel veel beter (fitter wist ik wel) dan aangenomen. En een paar weken leven zonder de gouden kooi van thuis waar alles je uit handen wordt genomen is heel tof. Na jaren regel ik weer m’n eigen shit. Op naar Monaco, greetz
06-05-2025, 11:56
Eind van de maand richting Balkan, een rondje dwars door Servië, Bosnië & Herzegovina, Montenegro en Kosovo. Wie heeft de beste eet- en drinktips in bijv. Belgrado, Sarajevo, Kotor, Pristina?
06-05-2025, 14:57
Heel veel plezier gehad in zowel Montenegro als Bosnie & Herzegovina.
Montenegro: - Durmitor - Prokletije Bosnie; - Trebinje - Sutjeska national park (overnacht bij de boswachter, deze doet ook tours door het park en het eten wordt voor je gemaakt Sarajevo was vooral bloedheet.
06-05-2025, 15:37
(06-05-2025, 10:28)Wilm Wrote: De natuur is schitterend. Verbazingwekkend hoeveel kleuren groen er zijn. De dieren bingokaart is aardig vol aan het raken. Buiten roofvogels die je hele dag boven je hangen, een vos (groter dan ik dacht), bevers, herten, reeën, marters, eekhoorns, en jawel een slang (lang geen meter en een dikke cm doorsnee denk ik) met grootheidswaanzin. Die stak het fietspad over, zag me komen en kwam omhoog. Beentjes omhoog en door, beestje gelukkig niet geraakt. Die wolf en een beer die mogen ongezien blijven, een zwijn wie weet. Bij een tocht door Frankrijk hoor je zeker een everzwijn tegen te komen, a la Asterix & Obelix.
06-05-2025, 15:41
06-05-2025, 16:04
Ik zoek ook Porto-tips, zijn er venues waar experimenteel programma te zien is? Verder tips voor leuke wijkjes, musea, wandelingen buiten de stad of restaurants?
|
« Next Oldest | Next Newest »
|