15-09-2024, 22:39
https://oor.nl/news/ik-vrees-dat-fontain...-megaband/
Ha ik ben niet de enige die gewoon weinig kan met die nieuwe plaat.
Fontaines D.C.
|
15-09-2024, 22:39
https://oor.nl/news/ik-vrees-dat-fontain...-megaband/
eR StAaN gEeN nIeUwE hEaDLiNeRs mEeR oP.
En dan vervolgens zeiken over een band die, echt nog wel een beetje spannend is, aan populariteit wint.
16-09-2024, 08:20
Het is ook lastig, want maak je nog 2 albums en mensen staan in de rij om te vertellen dat je niets nieuws doet.
Maar het tweede concert in de Afas was al lang en breed aangekondigd voordat het album uit kwam, ze waren dus al fors aan het groeien.
16-09-2024, 09:26
(16-09-2024, 07:24)ahha Wrote: eR StAaN gEeN nIeUwE hEaDLiNeRs mEeR oP. Het punt van de column in toch niet dat een band populairder wordt, maar dat een band voor de early adopter minder interessant wordt als de muzikale koers wordt verlegd naar een ander (commerciëler) geluid.
16-09-2024, 09:27
Qua verloop doet Fontaines me vooralsnog het meest aan Arctic Monkeys denken. Persoonlijk vond ik daarvan vooral de eerste twee platen leuk, terwijl ik bij Fontaines ook de nieuwste heel behoorlijk vind.
16-09-2024, 09:39
Bij Arctic Monkeys zie je nog veel meer de worsteling tussen commercieel succes en creativiteit. Die gaan qua succes AM en de TikTok hype van 505 nooit meer overtreffen en daar lijkt Alex Turner zich geen raad mee. Die zitten volledig vast in de spagaat tussen artistiek een andere weg in slaan op de albums en live de hitjes moeten blijven spelen.
Fontaines is in die zin veel consistenter, die tweaken elk album een beetje aan het bandgeluid, waardoor enerzijds het bereik steeds groter wordt en anderzijds iets van de kern bewaard blijft. Alleen is voor mijn smaak Romance te veel hit or miss, aantal pakkende nummers, maar ook een handvol nummers die gewoon niet beklijven.
16-09-2024, 09:39
De headline slots van volgend jaar en de groei zijn inderdaad het gevolg van het succes van Skinty Fia en vooral van de festivalsets die ze destijds speelden. Ze waren al vastgelegd voor een headline slot op een Nederlands festival, voordat de AFAS-shows werden aangekondigd.
16-09-2024, 09:43
De live industrie heeft ook dringend behoefte aan nieuwe indie bands die een headliner status aan kunnen, dus niet zo gek dat Fontaines nu in die positie wordt geplaatst.
16-09-2024, 09:57
In tegenstelling tot bij Arctic Monkeys, zie ik Fontaines nooit de Werchter's en Pinkpop's headlinen hoor. Of ze moeten (net als AM) een vierde plaat maken die wel full commercieel gaat, met een aantal echte hits. Vergeet niet dat Arctic Monkeys hun headlinerstatus al had na 1 album, en die eigenlijk stilaan aan het verliezen is (maar niet heus, want als ze in '26 een nieuwe plaat droppen headlinen ze overal) wegens het tegenovergestelde: ze maken geen hits meer. Die nieuwe albums zijn gemaakt voor Carré of een kleine Duitse concertlocatie waar je enkel met cash kan betalen.
16-09-2024, 13:05
(16-09-2024, 09:26)Gunnar Wrote:(16-09-2024, 07:24)ahha Wrote: eR StAaN gEeN nIeUwE hEaDLiNeRs mEeR oP. Inderdaad, zo begreep ik het ook.
17-09-2024, 09:17
Toch vind ik het geluid op de nieuwe plaat niet perse commerciëler dan wat ze eerder hebben gedaan. Al vanaf studioplaat 1 is er sprake van een strakke productie en een afgemaakt product. De Darklands opnames van een paar van de eerdere singles zijn het enige materiaal dat echt dat DIY randje had met een minder gepolijste sound. Het verschil tussen die opnames en wat uiteindelijk op Dogrel terecht kwam is dag en nacht. Ik zou Romance vooral een nieuwe stap willen noemen in hun ontwikkeling als band. Maar ik heb niet het gevoel dat dit puur geleid is door commerciële belangen.
N.a.v. van deze draad ben ik vandaag maar eens alles gaan herbeluisteren, want in mijn hoofd was Skinty Fia toch wel een stap vooruit ten opzichte van de eerste 2.
Eerste was opvalt is dat Romance dan toch inderdaad wat tegen valt, maar ook dat ik nummers als Motorcycle boy wel kan waarderen, terwijl dit volgens mij als een minder nummer wordt gezien. En Here's the thing last heeft van Starburster, waardoor het een gedrocht lijkt, maar dit best meevalt. Maar Dogrel is over het geheel wat consistenter dan Romance, maar knalde niet uit mijn speakers, zoals Skinty Fia wel blijft doen.
17-09-2024, 16:33
Dogrel blijft voor mij ook wel de knaller. Een jonge band met een overschot aan energie en teleurgesteld in de omgeving waar ze vandaan komen. De frustratie omzetten in muziek.
A Hero's Death is voor mij een wat saaiere opvolger. De eerste helft begint sterk maar de tweede helft kabbelt gezapig voorbij. Allemaal net even te tam naar mijn smaak. Skinty Fia was voor mij een verrassing. Door de nare nasmaak aan nummer twee had ik lage verwachtingen en weinig hype. En toen kregen we ineens de meest complete Fontaines D.C. plaat tot dusver. Romance is wat mij betreft een mooie opvolger. Een wat diversere plaat waarop ze ook andere kanten laten horen. Zonder echt ver weg te raken van hoe ze zijn begonnen. Ik denk dat Fontaines inmiddels wel de discografie en podium presentatie heeft om als headliner geboekt te worden op veel festivals en het is ze van harte gegund ook. Wat mij betreft zonder de indentiteit van de band te verliezen.
22-09-2024, 22:20
(15-09-2024, 22:39)Gunnar Wrote: https://oor.nl/news/ik-vrees-dat-fontain...-megaband/Heeft iemand deze column toevallig opgeslagen? Kon hem vorige week nog lezen, maar zit nu achter een €-wall
17-10-2024, 20:21
Gisteravond gezien, was heel sterk gespeeld. Ik zag ze al eens eerder als voorprogramma van IDLES in een 400 capaciteit zaal (terugkijkend is dit eentje voor de opscheprechten), en tot dit jaar uit het oog verloren. Blij nu ook op de paradekar te zijn gesprongen, vooral tijdig genoeg voordat de tickets vier keer zo duur werden in de resale.
Fijn dat we weer een jonge rockband hebben die zoveel enthousiasme oproept en daarnaast ook zat kwalitatieve nummers heeft en zijn eigen vorm van coolheid uitstraalt. Zesde rij vooraan gestaan, en van daar echt een top uitzicht op de band gehad en natuurlijk ook goed de sfeer geproeft. Veel mensen die alle teksten en ad-libs uit hun hoofd kenden. Wel wat mindere punten: er waren problemen met de analoge synth, al had dat wel als grappig effect dat die ene dude die dat speelde voor de rest van de show een handdoek over zijn hoofd hield en daarbij leek alsof ie in Sunn O))) zat. Er was ook een super lange pauze voordat de encore begon, wat vermoedelijk kwam door vergelijkbare technische problemen, en dat haalde het momentum wat uit de show. Daarnaast moeten figuren die hun arm helemaal in de lucht steken om te filmen en daarbij het zicht belemmeren lekker oprotten; misschien goed idee om volgende keer *per ongeluk* met water te gooien. Kon daardoor niet optimaal genieten van Starburster. Miereneukerig minpunt: ik had graag Desire gehoord, maar die is blijkbaar te moeilijk voor de band om momenteel live te spelen vanwege de vocalen. Hopelijk debuteren ze die later wel. Maar alles bij elkaar sprongen de positieve elementen er ruim boven uit.
17-10-2024, 20:23
Voorprogramma Been Stellar was trouwens ook prima, zeker checken als je van gitaarbandjes houdt.
17-10-2024, 21:03
Desire is wel echt mijn favoriet. Bijna Deftonesk.
18-10-2024, 23:23
Sundowner live ziet er ook ijzersterk uit. Dat wordt knallen in Keulen.
19-10-2024, 11:46
Op 6 December staan we tussen de Ieren in Dublin in "their biggest hometown show".
Ik ben benieuwd en verwacht een gekkenhuis. Meteen maar een lang weekend Dublin eraan geplakt.
19-10-2024, 14:10
Blijkbaar gisteren een show maar half gespeeld omdat Carlos ziek werd. Gaat nog niet soepel zo.
19-10-2024, 14:27
Ook muzikanten kunnen gewoon ziek zijn hè.
19-10-2024, 14:30
Ja, ik insinueer ook niks. Gaat alleen nog niet zo soepel.
19-10-2024, 14:38
Gaat toch om één show? Hoezo niet zo soepel? Het is niet dat een deel van de tour geannuleerd wordt. Hopelijk niet uiteraard.
19-10-2024, 15:42
Ze hebben ook al andere shows gecancelled eerder in de tour.
|
« Next Oldest | Next Newest »
|