Kim Gordon/Sun Ra Arkestra/Slauson Malone 1 @ Summerstage Central Park
Eén van de vele gratis shows daar deze zomer. Kon zelf in een overdekt VIP gedeelte zitten dankzij iemand die daar vrijwilligde, waar ook gratis drank bij inbegrepen zat. Dus erg anders beleefd dan het merendeel van de aanwezigen.
Slauson Malone 1 was pure performance kunst zaad, met die gast die om de zoveel tijd keihard liep te schreeuwen. Dat gebeurt hier dagelijks in de metro, dus waarom wordt dit op een podium gezet. Sun Ra Arkestra zag ik al eens eerder als voorprogramma van Solange en nu vond ik het opnieuw zzzz, al was het tolerabeler dan de vorige keer doordat er wat figuren naast mij aan de jonko zaten. Gecombineerd met de warme buitentemperaturen was de vibe daardoor wel relaxed.
Kim Gordon was gelukkig wel de moeite waard. Ik heb niks met Sonic Youth of met haar spoken word teksten (zingen kan je het niet noemen), maar de combinatie van industrial, trap beats, en noise was lekker. Ze kwam sowieso zeker niet over als iemand van 71 jaar oud. Qua volume zat het wel aan de max van de geluidslimieten in Central Park, dus ik denk dat het in een zaal wel wat beter zou zijn geweest. Alsnog cool om het in die setting te zien, en lachen dat de helft van de aanwezigen uiteindelijk de benen namen. Iedereen dit wel overbleef lieten iig duidelijk hun enthousiasme en waardering merken. Zowel beginnnen als eindigen met track Bye Bye was ook een bazenactie.
•
23-06-2024, 23:39
(This post was last modified: 24-06-2024, 00:52 by jodocus.)
The Gories, Metropool Hengelo
Kort maar krachtig optreden van deze garagerock veteranen. Klein minpunt was de zware verkoudheid van Mick Collins. Voor en na het optreden liep hij rond met een mondkapje, de weinige nummers die hij zong klonk hij heel schor. Gelukkig is de andere gitarist ook zanger. Groter minpunt was de ambiance. Het concert was niet in één van de twee zalen maar in het muziekcafe. Dat heeft een glazen pui zodat het optreden bij daglicht was. Sterker nog, het enige bandlid dat het podium opkwam zonder zonnebril heeft de eerste helft van de show gespeeld met een van iemand uit het publiek geleende zonnebril op omdat hij tegen de zon in keek. Verder waren er maar iets van 25 mensen op komen dagen en stonden er zitjes voor het podium, kortom niet heel erg rock 'n roll allemaal. Toch een leuke avond gehad, volgende week met hetzelfde kaartje naar Detroit Cobra's.
•
AC/DC, Ernst-Happel Stadion Wenen
AC/DC, een van de weinige bands die altijd op mijn lijstje heeft gestaan om een keertje ergens te zien, maar helaas was het er nooit van gekomen. Tot afgelopen weekend dus. Een vriend van me hier in Krakau is groot fan, en wilde ze graag een keertje zien. Dichtstbijzijnde optie Wenen of Bratislava, maar de datum in Wenen kwam qua planning iets lekkerder uit. Ticketprijs: 157€ voor een staplaats (exclusief 35 euro verzendkosten voor een fysiek ticket, geen e-ticket mogelijk), al met al dus een kleine 200 piek. Veel te duur uiteraard, maar toch maar een keertje overstag gegaan. Korte vlucht van 40 minuten, de vriendin ook meegenomen voor een relaxed weekendje in Wenen (ze hoefde gelukkig geen concertticket). Wenen, prachtige stad, veel te zien, heerlijke stad om te combineren met een concert. Dan het optreden zelf; ik had vantevoren mijn verwachtingen erg laag gezet, maar gelukkig werden deze flink overtroffen, mede door een geweldig publiek (mix van Oostenrijkers met Duitsers); een geweldige sfeer voor een kleine 2,5 uur. Kwalitatief viel het me ook reuze mee; Brian Johnson voor zijn doen redelijk bij stem en fijn om Angus eens live aan het werk te zien. De setlist vol met hits, en de realisatie dat het eigenlijk niet uitmaakt welke nummers ze spelen; het publiek eet toch wel uit hun hand. Heel blij om ze een keertje te hebben gezien en ze van het lijstje af te kunnen strepen.
Massive Attack in Spoorpark Tilburg.
Weer een klasse concert. Massive Attack heeft mij nog nooit teleurgesteld (dit was mijn 6e keer, als ik het wel heb).
Verslag volgt later.
The following 1 user says Thank You to Rael for this post:1 user says Thank You to Rael for this post
• meisbaer2
Massive Attack in Spoorpark Tilburg. Dat klinkt niet zo heel kut? Was het wel, maar toch ook weer niet. Het was vooral een bizarre avond waar ik mijn hoofd niet omheen krijg.
Hemelsbreed speelde ze dus 200 meter van mijn huis. Daarom ook gegaan. Ik denk dat het voor Massive Attack ook wel een bijzondere avond is geweest, ik denk niet dat ze eerder ooit voor zo'n zuip feestje / netwerk borrel hebben gespeeld. Dit in combinatie met zeer politiek gekleurde visuals was het een bijzondere avond.
Ik bedoel als zelfs beelden van een plat gebombardeerd Gaza met het nummer van het aantal dode kinderen je niet stil krijgen dan heb ik je echt opgegeven als mens. Of laat staan dat je juist op dat moment nog even luidruchtig rond vraagt of er nog iemand bier wilt.
Oh en als Teardrop wordt gespeeld dan is dat juist het moment om je telefoon fier in de lucht te steken. 1 minuut van het nummer te filmen om vervolgens de rest van het nummer kijken of het je goed hebt gefilmd en naar iedereen in je Whatsapp / LinkedIn netwerk groep door te sturen. Want hey je bent er godverdomme toch maar mooi bij geweest!!! Waarbij? Dat weet je eigenlijk zelf ook niet.
De grap om anti neolibarlisme visuals te tonen voor een stel VVD'er die 80 euro hebben betaald ontgaat mij ook niet.
Mensen zijn achterlijk. Massive Attack was prachtig. Ik kan niet wachten om volgend jaar weer naar een band te gaan die niet de aandacht krijgt die het verdiend.
The following 11 users say Thank You to Loov for this post:11 users say Thank You to Loov for this post
• Enzo, halfempty/full, halfvollemelk, hythloth, Jizzlobber, JorisR, matthijs603, meisbaer2, nam-tso, Sphinx, Timothy's Monster
(28-06-2024, 10:59)Loov Wrote: Massive Attack in Spoorpark Tilburg. Dat klinkt niet zo heel kut? Was het wel, maar toch ook weer niet. Het was vooral een bizarre avond waar ik mijn hoofd niet omheen krijg.
Hemelsbreed speelde ze dus 200 meter van mijn huis. Daarom ook gegaan. Ik denk dat het voor Massive Attack ook wel een bijzondere avond is geweest, ik denk niet dat ze eerder ooit voor zo'n zuip feestje / netwerk borrel hebben gespeeld. Dit in combinatie met zeer politiek gekleurde visuals was het een bijzondere avond.
Ik bedoel als zelfs beelden van een plat gebombardeerd Gaza met het nummer van het aantal dode kinderen je niet stil krijgen dan heb ik je echt opgegeven als mens. Of laat staan dat je juist op dat moment nog even luidruchtig rond vraagt of er nog iemand bier wilt.
Oh en als Teardrop wordt gespeeld dan is dat juist het moment om je telefoon fier in de lucht te steken. 1 minuut van het nummer te filmen om vervolgens de rest van het nummer kijken of het je goed hebt gefilmd en naar iedereen in je Whatsapp / LinkedIn netwerk groep door te sturen. Want hey je bent er godverdomme toch maar mooi bij geweest!!! Waarbij? Dat weet je eigenlijk zelf ook niet.
De grap om anti neolibarlisme visuals te tonen voor een stel VVD'er die 80 euro hebben betaald ontgaat mij ook niet.
Mensen zijn achterlijk. Massive Attack was prachtig. Ik kan niet wachten om volgend jaar weer naar een band te gaan die niet de aandacht krijgt die het verdiend.
Was er zelf helaas niet bij, maar hoorde precies dezelfde verhalen van vrienden van me. Eentje stuurde een korte opname door. Puur om te laten horen hoeveel er geouwehoerd werd. Je kon de muziek amper horen zelfs. Schrijnend...
•
Dit is om treurig en moedeloos van te worden. Gewoon geen respect voor de artiest en je mede-bezoekers. Wat mij betreft moet het standaard worden bij elke show om vooraf een aankondiging te doen of mensen hun bek willen houden en tetelefoons weg. En als hier geen gehoor aan wordt gegeven vind ik dat je mekaar mag aanspreken op praatgedrag. Dit asocisale gedrag lijkt het nieuwe normaal te zijn geworden in de maatschappij.
Ik kom er nu nog even niet aan toe om een verslagje te schrijven. Wat ik nu alleen te melden heb is dat mijn beleving volledig anders was. Van het door jullie beschrevene heb ik niets meegekregen, doordat ik pal voor het podium stond. Eerste rij, precies in het midden voor het podium. Tussen fans, tussen liefhebbers, die wel aandachtig stonden te luisteren en hun waardering aan de band toonden. Van geouwehoer heb ik niets gehoord. Voor mij was het juist een top ervaring.
Pas na afloop, toen ik naar de uitgang liep, zag ik dat er veel volk was dat ik niet meteen in verband zou brengen met een Massive Attack-concert.
Ik heb ook gemengde gevoelens over gisteravond. Naast door het publiek ook door de band zelf en door de organisatie.
•
Ik snap dat het vooraan wel fijn vertoeven was. Alleen vorige week donderdag Tool, zaterdag nacht Groningen, dinsdag Megadeth was ik een beetje concert moe en kwam ik dus te laat aan.
Benieuwd wat HE/F er van vond
•
Tsja, ik stond al om half vier voor de poort. Ik was net niet de eerste, er waren er zes eerder dan ik. Helaas ging er een andere poort dan die waar ik voor stond eerder open. Door stevig doorlopen kwam ik alsnog als één van de eersten aan bij de barrier, ik had het voor het uitkiezen.
Dit was nog geen record voor mij. Bij een ander concert van Massive Attack, op het St. Pietersplein in Gent, bleek ik tot mijn eigen stomme verbazing de allereerste te zijn die zich voor de poort meldde.
Overigens reis ik morgen wéér af naar Tilburg. Voor Garbage in 013. En dat wordt voorlopig voor langere tijd mijn laatste concert.
•
Gisteren niet topfit, maar toch een dagje gaan fotograferen op Live is Live.
Beetje BKS vibes met een ouder en Antwerpser doelpubliek, wel een fijna locatie.
The National vloog er meteen in, een plezier om te fotograferen dan:
The following 2 users say Thank You to VDB for this post:2 users say Thank You to VDB for this post
• meisbaer2, timvank
Ik ben net thuis van Garbage in 013 Tilburg. Het was weer de moeite waard. Muzikaal prima in orde, en zoals gebruikelijk weer veel interactie tussen de band en het publiek.
Garbage is allang niet meer die grote arena-act die ze in de jaren '90 waren. Tegenwoordig is het meer een cult-band met een kleine schare hondstrouwe fans. Garbage weet in zijn concerten altijd een sfeer te creëren waarbij je het gevoel krijgt alsof je je in een grote huiskamer met veel familie en vrienden bevindt. Een soort muzikaal familiefeest, maar dan zonder geklets. Overduidelijk dat hier alleen fans aanwezig waren, die puur voor de muziek kwamen. Heel fijn publiek.
Uitgebreider verslag van donderdag met Massive Attack en zaterdag met Garbage volgt later.
The following 1 user says Thank You to Rael for this post:1 user says Thank You to Rael for this post
• meisbaer2
03-07-2024, 11:56
(This post was last modified: 03-07-2024, 11:59 by halfempty/full.)
Spoorpark Live vorige week:
Laten we beginnen de organisatie, aangezien ze klaarblijkelijk hier vaker grote concerten willen gaan organiseren. Ik vond het niet heel sympathiek dat ze op hun website niets hadden staan over een beleid qua tassen en daar pas na het scannen van de tickets mee kwamen, en ik zo een kluisje moest huren buíten het terrein voor 11 euro, met nog 90 cent “servicekosten” erbij. Drankprijzen waren ook belachelijk, ik geloof 4 euro voor een biertje en 5,90 voor een flesje water. Tilburg is ligt qua OV ook niet erg handig omdat je bijna altijd via Den Bosch moet, en de NS was duidelijk niet voorbereid op de hoeveelheid bezoekers.
Het Spoorpark was dan wel een mooie locatie. Het deed me een beetje denken aan een mooiere versie van het Westerpark, met aan de zijkant een talud vanaf je het podium kon zien en op de achtergrond nog wat hoge flats. Met de eettentjes en het lekkere weer kreeg ik gelijk een festivalsfeer.
Ik kwam net binnen toen Young Father net begonnen was, wat ondanks een ondankbare openingsslot een goede set gaven en het publiek (vooraan) nog zelfs redelijk mee kregen. Met meerdere bandleden die binnen een nummer elkaar afwisselde op instrumenten en zang kwam het op me over als een soort gecontroleerde chaos. Ik wil ze nog heel graag een keer in een zaal zien.
En dan Massive Attack. Het was hun eerste tour sinds de Mezzanine verjaardagstour pre-covid. Wat nou de aanleding is van deze tour is me niet helemaal duidelijk. Na een trio sterke albums in de jaren 90 konden de twee opvolgende albums (waarvan de laatste uit 2010 is) het hoge niveau niet evenaren. Sindsdien zijn er wat EPs en singles uitgebracht in zeer gelimiteerde oplage, die variëren van de return to form EP Ritual Spirit tot het activisitische Eutopia. En maanden geleden is er wederom een activistische samenwerkings-EP aangekondigd (Ceasefire) maar die volgens mij nog steeds niet uitgebracht is. Je kunt de digitale versie wel pre-orderen op Bandcamp voor 999 pond.
De vraag was dus welke versie van Massive Attack we op het podium zouden zien. Het werd in zekere zin een soort gespleten optreden: qua setlist ging de band bijna helemaal op de nostalgie-tour met nauwelijks nieuwer werk, wat ik moeilijk kon rijmen met de meer activistische boventoon van de band van de laatste jaren. Ook was de set van maar 18 nummers redelijk kort, waarvan ook nog 4 nummers een cover waren. Wat bedoeling was van de Avicci en Gigi D'Agostino covers was me niet helemaal duidelijk. Qua videowerk en geprojecteerde teksten ging de band dan weer wel helemaal politiek uitgesproken tour. Er waren grofweg twee thema's: identiteit/realiteit en oorlog, met nadruk op de huidige oorlog genocide in Gaza. Maar soms leek alles door elkaar te gaan en had ik het idee dat ze íets wilde zeggen, maar mij was dan niet duidelijk wat dan (zoals toen beelden van vogue-docu Paris Is Burning gecombineerd werden met beelden van een militaire oefening). Wat de het visuele element met de gespeelde nummers te maken had was mij ook niet duidelijk, en soms leidde de heftigheid ervan af van de muziek. Zo werd bij Safe From Harm duizelingwekkende getallen opgesomd over Palestina: hoeveel bommen er zijn afgevuurd, hoeveel illegale nederzettingen zijn gebouwd sinds de oprichting van Israël, en op het einde liep een teller op om het enorme bedrag te laten zien dat de VS de afgelopen decennia naar Israël heeft overgemaakt.
Ondanks dat de setlist te wensen overliet, was wat er gespeeld werd erg goed en Andy Horace en Elizabeth Fraser waren mee. Het was mooi om te zien hoe Elizabeth nu nog opging in de muziek. De verstilde momenten met haar op het podium waren, ondanks het achtergrondgelul van de VVD braderie achter mij, een hoogtepunt.
Die Avicii cover deden ze ook al tijdens de Mezzanine jubileum tour, sloeg nergens op.
•
Joe Hisaishi Symphonic Concert: Music From the Studio Ghibli Films of Hayao Miyazaki @ MSG
Gratis tickets geregeld met een perfect uitzicht. Hisaishi speelde dus zelf piano en begeleidde een orkest van zo'n 90 spelers die al zijn stukken fantastisch uitvoerden. Los van The Boy and the Heron, kwam er muziek uit alle overige Miyazaki films voorbij, inclusief passende filmclipjes. Uitverkochte zaal (derde avond op een rij) ging helemaal plat, en terecht. Als je fan bent van die filmmuziek en dit ooit naar NL komt, zou ik het zeker checken.
•
Living Colour
35 jaar nadat ik ze voor het eerst zag op Parkpop. Nog steeds met veel spelplezier en natuurlijk geweldig gespeeld, want allemaall topmuzikanten. Cult of Personality (schijnbaar doordat het in GTA voorkwam) had de meeste response in het publiek maar spetterende versies van persoonlijke favorieten Type en Time's Up achter elkaar waren voor mij het absolute hoogtepunt.
20-07-2024, 17:02
(This post was last modified: 12-09-2024, 17:02 by hythloth.
Edit Reason: typefout
)
Ben Howard/John Francis Flynn @ Brooklyn Steel
Na die teleurstellende show uit 2018 was ik er klaar mee. Een gratis ticket voor deze avond ging ik echter niet afstaan, en gelukkig was het dit keer wel weer mooi.
JFF bleek inderdaad een goeie live artiest, en zijn zware stemgeluid had iets prettigs. Voorprogrammacontext was natuurlijk niet ideaal wegens publiek dat met andere dingen bezig was, maar hou deze act absoluut in de gaten.
Howard is nog steeds eigenzinnig in dat hij niet speelt om mensen te pleasen. Wat zich uitpakt in steeds kleinere zalen; in dit geval was Brooklyn Steel geeneens uitverkocht, en dat nadat hij vorig jaar al een USA tour moest cancellen wegens slechte kaartverkoop waar hij in nog grotere locaties zou spelen. Publiek was natuurlijk vooral geinteresseerd in ouder werk, maar er was meer dan genoeg ruimte om te verplaatsen om stoorzenders te vermijden.
Op deze avond waren 11 van de 15 nummers afkomstig van de twee laatste platen waarmee hij nog niet buiten de UK had getourd. Die heb ik zelf te weinig beluisterd om helemaal mee te zijn, desondanks kwamen ze allemaal goed binnen met veel gelaagdheid. Iedere track had ook goeie visuals als begeleiding, en ik vond het fijn dat de arrangementen anders genoeg waren dan op plaat om het tegelijk ook verrassend te houden. De encore met een minimalistische versie van Walking Backwards (waarop JFF mee ging spelen op de fluit) was wel wat anti-climatisch, mede omdat de avond daarvoor twee extra nummers kreeg. Ik miste ook de aanwezigheid van India Bourne die vorig jaar wel meespeelde met de Europese optredens. Vandaar zeker ook die wijzigingen in arrangementen.
Zo fantastisch als in het IFWWW tijdperk wordt het denk ik niet meer (Boston Calling 2015 blijft geweldig), maar dit muzikale niveau was meer dan prima.
•
Clairo @ Mercury Lounge
Aankondiging op vrijdagochtend 10 uur, ticketverkoop een uur later van start, uitsluitend bij de box office. Ik zag het om 10:30 uur, en gelukkig is die plek maar op tien minuten fietsafstand, dus meteen daar naar toe geraced. Moest uiteindelijk twee uur in de brandende zon staan wachten, maar kon nog tijdig twee kaarten regelen, en dat voor maar $14.55 per stuk. Belachelijk sicke prijs.
Het was ook nog een smartphone-vrij optreden, wat inhield dat iedereen hun telefoons moest opbergen in dit soort Yondr zakjes. Was echt een gruwelijke gamechanger qua sfeer en belevenis. Waarom wordt dit niet vaker gebruikt.
De show was een kort maar krachtige drie kwartier waar alleen het nieuwe album Charm integraal werd gespeeld, zonder ouder werk. Zie deze bootleg. Gelukkig kende het publiek alle liedjes immiddels al, en werd er hard op gevibed zonder stoorzenders. Clairo zelf is ook nog meer live gegroeid sinds ik haar vorig jaar zag. Echt eentje voor de opscheprechten om haar in zo'n context en in zo'n zaal van 250 capaciteit te zien.
Was mij overigens niet gelukt om iemand in mijn omgeving te vinden voor mijn extra ticket, dus via Reddit iemand daarmee blij gemaakt en ook nog een gezellige tijd met die persoon beleefd. Topavond.
Lenny Kravitz @ Tauron Arena Kraków
Last minute besloten om een goedkoop ticket te regelen voor deze show (omgerekend zo'n 25 euro). Ik merk dat dit jaar erg in het teken staat van (met name) grotere artiesten die ik nog nooit heb gezien af te vinken. Tauron Arena met een kwartiertje met de tram te bereiken van mijn huis. Geluid was tijdens voorprogramma Devon Ross dramatisch slecht; daardoor maar snel richting de bar om een biertje te drinken. Gelukkig waren de geluidsproblemen tijdens Lenny Kravitz opgelost.
Het werd een set met enkel een paar nieuwe nummers, en de tweede helft van de set back to back to back hits. Moet zeggen dat ik blij verrast was met de live performance. Publiek (wat jonger was dan ik vooraf had verwacht) ging goed los, en het was ook wel opvallend dat een aantal nummers blijkbaar in Polen grote hits zijn geweest (terwijl ze bij mij niet heel erg bekend waren). Fijne afsluiter van het weekend, en fijn om hem een keertje live aan het werk te hebben gezien.
Arooj Aftab/Sid Sriram @ Summerstage Central Park
De zoveelste gratis concertavond daar, ditmaal met een lineup van Zuid-Aziatische acts. Kwamen aan toen ene Sid Sriram halverwege bezig was; een Indiase R&B act die op YouTube Music meerdere tracks heeft met over 500 milli streams. Bij het inluisteren klonk het niet verkeerd, maar live klonk het wel heel basic, met teveel momentjes waar die dude acapella zat te zingen inclusief vervelende vocale acrobatiek.
Hierna vertrokken een hoop aanwezigen, waardoor er verrassend weinig mensen overbleven voor Aftab. Mooie daarvan was wel dat er zat ruimte was om te kunnen zitten en liggen, wat ideaal was voor zo'n zomeravond met alcoholische kokoswater erbij. Bij de laatste twee nummers (Bolo Na en Mohabbat) was ik gaan staan, en dat maakte de belevenis wel immersiever. Gelukkig geen spijt dat ik dat niet eerder deed.
Aftab zag ik dus al op Primavera 2022, en ze was hier opnieuw goed, maar ik denk wel dat ik meer onder de indruk was geweest als dit de eerste keer was. Het is allemaal mooi, maar ook weer niet iets wat ik thuis zal luisteren. Het contrast tussen haar stijl van optreden (e.g., bindteksten met een zwaardere stem, t-shirts in het publiek gooien) en de muziek zelf was iig opvallend in de positieve zin, en we kregen zelfs special guests Cautious Clay en rapper Heems die meededen met een paar nummers.
Op Lowlands zal ze vast wel ergens overdag in een tent staan. Zeker afvinken als blokkenschemavuller.
•
Ze opent de India op zaterdag. Dat wordt ongetwijfeld een mooie opening van de dag.
•
Pop Messe is een festival in Brno in het oosten van Tsjechie, dit jaar voor de 4e keer gehouden. Nu Off Festival in Katowice serieus de boel aan het vergooien is (zowel qua organisatie als programmering) hadden we dit jaar besloten naar Pop Messe te gaan. De line up is wellicht niet briljant, en hier en daar wat veilig, misschien ook wat uit balans (nadruk op electronisch maar ook rock en punkrock) maar toch goed genoeg en met keuzes als Dorian Concept, Alabaster DePlume en Blawan ook genoeg scherpere randjes.
In het vierde jaar is het festival inmiddels aan de derde locatie toe, wel uit noodzaak wegens vergunnings issues de vorige keer. Locatie was deze keer het ronduit geweldige retro Velodrom met twee podia op het middenterrein en nog 3 in en naast bijgebouwen (twee binnenpodia).
De muzikale top 5 dan:
1. Nabihah Iqbal
Ondersteund door een prima band vooral nummers van het onvolprezen en ondergewaardeerde album Dreamers, waarbij de nummers werden ingeluid met verhalen over bijvoorbeeld de briefwisseling van John Keats en zijn vriendin en vervlogen jeugd hetgeen de melachnieke diepgang van de muziek nog wat extra aandikte. Een prestatie op zich op het hoofdpodium bij 34 graden in de brandende zon om 6 uur 's middags.
2. Leftfield
Toch wel verrassend optreden, stuk vetter dan ik verwacht had. Uiteraard de nadruk op de nummers van Leftism en , maar wel aangepaste en verlengde versies en live drums. Geweldig opgebouwde set ook.
3. Dorian Concept & Cid Rim
De jazzy IDM (?) van Dorian Concept kreeg live een flinke boost met drummer Cid Rim, voortdurend zoekend naar nieuwe creatieve invalshoeken.
4. 1FLFSOAP
Live gespeelde dans met krautrockrandjes uit Brno, waarbij vooral (ook hier) de magistrale drummer de show stal. Een uur lang volle energie. Erg goed.
5. HotlineTNT
Gewoon toffe early nineties indierock in de stijl van Teenage Fanclub/Lemonhead/Fountains of Wayne.
Verder: nog geheel of gedeeltelijk gezien: Alabaster DePlume (niet echt mijn ding), HRTL (prima uurtje stampende hardhouse), Kiasmos (niet onaangenaam, maar wel wat vlakjes), Warhaus (oersaaie dEUS wannabe), Gus Gus (leuk voor een half uurtje), Gurriers (energiek uurtje, zeker de moeite waard), Sleaford Mods (een gimmick, maar wel een leuke, maar met anderhalf uur wel erg lang),.
Drie dagen gewoon prima naar mijn zin gehad. Brno is sowieso een erg fijne (studenten)stad met prima en betaalbare overnachtingsopties en een reeks aan craftbeer pubs.
De first wave early bird van 60 euro voor volgend jaar is aangeschaft.
(13-04-2024, 09:48)eloelo Wrote: Pussy Riot, tsja wat moet ik zeggen. Heftig. Volgensmij was Pud er ook, ben benieuwd of hij het langer heeft uitgehouden dan bij Swans.
Ik was wat afwezig, maar Pussy Riot was waardeloos. Zijn na een paar nummers gaan zuipen bij Pelt.
•
Placebo | Łódź Summer Festival
Placebo, op Łódź Summer Festival dus. Łódź (vertaald: boot) staat in Polen bekend als de lelijkste stad van het land (voor goede reden). Toen ik mijn collega's vertelde dat ik het weekend daar zou spenderen werd ik door iedereen vragend aangekeken. Reden van het bezoek was het (gratis) festival ter ere van het zoveel jarige bestaan van de stad. 3 dagen, met als grootste namen op het affiche Milky Chance, Röyksopp en dus Placebo. Ik was er alleen op de zaterdag, de dag die dus geheadlined zou worden door Placebo.
De rest van het affiche kon me weinig interesseren, vooral gevuld met Poolse hiphop en rap, waardoor we eerst lekker in de stad hebben gegeten alvorens we naar het terrein gingen. Daar aangekomen was het bizar druk, met veel Gen-Z, wat speciaal voor de rapper daarvoor was gekomen. Nadat dat optreden afgelopen was, stroomde het festival goed leeg waardoor we vrij ver naar voren konden voor Placebo. Enige nadeel was dat het festival langerekt en smal was (een grote afgezette straat), waardoor er 1 ingang was die dus ook als uitgang moest dienen. De clash van generaties vond plaats op het middenstuk, maar toen de bizarre bottleneck was opgelost dus een goede plek gescoord.
Het is inmiddels denk ik al wel weer zo'n 10 jaar geleden dat ik Placebo live zag. Wat ik me kon herinneren van het vorige optreden was dat ze veel van mijn favoriete nummers niet speelden. Dat was helaas ook dit keer weer het geval. Desondanks een enorm fijne set, met veel nummers van het 'nieuwe' album. Het afsluitende deel was heerlijk met onder andere Slave to the Wage, Infra-Red en The Bitter End op de setlist. Ik blijf het nog steeds bizar vinden dat ze op een gratis festival speelden. Super blij ze weer eens gezien te hebben. Wil nog wel even kwijt dat ik de lyrics van 'Too Many Friends' echt niet trek.
|