(27-10-2022, 15:34)Uplift Wrote: En er is nog een ander punt wat hier op de achtergrond speelt: een zekere drang naar vernieuwing. Die voel ik ook hoor, maar dat kun je niet forceren en het bestaat heus niet enkel uit hoe iets anders is verpakt of wordt gebracht. Echte artistieke vernieuwing zal altijd volgen uit maatschappelijke ontwikkelingen, en het is niet eens gezegd of er in de (post)-neoliberale samenleving überhaupt nog ruimte is voor (non-experimentele, non-niche) vernieuwing in kunst.
Meh, veel kan gestuurd en gefnuikt worden hoor. De manier hoe Stubru dat concert van Blink promootte, of erger nog die sessie van Arctic Monkeys om hype te creëren na twee barslechte shows langs RW en PKP, deze zomer nog. Staan ze nu weer op RW, één en één hoor als die verkoop dan toch weer prima gaat draaien.
Maar mbt tot dat laatste stel ik me evenwel die vraag..
•
27-10-2022, 17:37
(This post was last modified: 27-10-2022, 17:38 by Uplift.)
(27-10-2022, 17:23)Kreuz Wrote: (27-10-2022, 15:30)Uplift Wrote: (27-10-2022, 15:25)Kreuz Wrote: (27-10-2022, 13:25)Uplift Wrote: Je negeert trouwens ook het feit dat er in de jaren 1990 -tig hypes en genres waren die heel veel airplay kregen, maar steevast genegeerd werden door zowat elk festival. De reden: niet geloofwaardig, commercieel, geen oorspronkelijkheid en geen intrinsieke kwaliteit. Volgens jouw logica had 2 Unlimited, Venga Boys, New Kids on the Block, Hanson, etc. ook gewoon op alle affiches moeten staan toen. Dus in die zin is wat Werchter doet misschien - naar omstandigheden - niet eens zo verschikkelijk, als dat het alternatief is. Het enige verschil met de jaren 1990 is dat het element 'diversiteit' nu een grotere rol speelt en ook wordt uitgebuit. En jij trapt erin. Terwijl er intrinsiek geen enkel verschil is tussen een Bad Bunny of de slechtst denkbare jaren '90 act.
Ik gaf twee voorbeelden aan op het punt dat je trachtte te maken met betrekking tot het volgen van de markt (programmeren van K-pop, zie boven) op hiphop enerzijds en reggaeton anderzijds en dat Werchter die these juist niét volgt. Ik trap nergens in, zie boven.
Misschien heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoel. Mijn punt is dat 'vooruitstrevende' festivals in de jaren '90 lang niet volgden wat gewoon populair was, dus waarom zou Werchter dat volgens jou nu wél moeten doen? Advocaat van de duivel spelend: goeie live hiphop blijft beperkt en reggaeton is gewoon bagger. Dan liever oude rockacts met een zekere kwaliteitsstandaard of zo. Om maar te zeggen: dat is net zo goed een argument. Werchter is daarmee niet 'alternatiever', zoals gezegd mikt het gewoon op een enorm breed normiepubliek en wil het niet te veel op tenen trappen van conservatief denkende mensen. Andere festivals zetten iets meer in op die hypes omdat ze zich meer moeten differentiëren tegenover een wat jonger of meer stedelijk publiek, bijvoorbeeld. In die zin erken ik wel dat Werchter een vrij unieke positie heeft. Moeilijk te vergelijken met eender welke ander mega-festival, behalve misschien een Madcool of zo (?).
Hm, eerlijk gezegd vind ik de affiches van vroeger een pak uniformer - en was er met betrekking tot de eerste metal-act (Metallica) en synthpop (Depeche Mode) wel heel wat tegenstand. Ja, sure ze programmeerden geen bullshit, maar erg uiteenlopend kun je die affiches dan ook weer niet noemen. En ik veronderstel dat genres die toen werden geweerd ook goede artiesten in zich hadden. Ik herinner me heel wat tegenstand op het boeken van Metallica als metal-act en Depeche Mode (synthpop) op het festival. Die laatste zou te commercieel zijn voor het festival...
Als je het argument niet mag gebruiken dat bepaalde genres nu meer leven onder jongeren dan andere, dan weet ik het eerlijk gezegd niet meer. Het is bovendien aan RW om uit die genres het kaf van het koren te scheiden. Als je kijkt naar wat voor hiphop ze daar dan bv. telkens weer neerzetten, dan frons ik toch ook altijd weer m'n wenkbrauwen. Alsof ze de conservatieve bezoeker in hun gelijk willen laten à la "zie je wel, hiphop = bad" ofzo.
Dat klopt denk ik ook. Ze zijn totaal niet vooruitstrevend, nooit geweest. Maar *het verschil* is dat ze nu een heel brede groep niet op de tenen willen stampen met shit die al te afwijkend is (of het nu goed of slecht is), waar ze vroeger vooral volgden wat er in de mainstream jongerenscene leefde en ook daar heb je conservatieve reflexen; ik bedoel dit gaat om jeugdhuizen, De Chiro en De Afrekening en zo he. Ik lijk dingen soms te romantiseren, maar het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat 'iets' beter is dan 'niets' als het gaat om jeugdcultuur. Werchter heeft ook altijd maar een beperkt aantal podia gehad, dat speelt ook een rol. Toen ik nog ging, waren er maar twee. Je kreeg toen min of meer het beste van wat mainstream alternatief te bieden had, that's it. Het is ook nooit meer geweest dan dat, he. In de jaren '90 had je met Pukkelpop al een alternatiever festival en waren er natuurlijk ook veel meer scene-gerichte dingen zoals Dynamo Open Air of grote Europese festivals die in de regel een zwaardere affiche hadden (RaR, Roskilde voor de ramp, etc.).
(27-10-2022, 17:26)Kreuz Wrote: (27-10-2022, 15:34)Uplift Wrote: En er is nog een ander punt wat hier op de achtergrond speelt: een zekere drang naar vernieuwing. Die voel ik ook hoor, maar dat kun je niet forceren en het bestaat heus niet enkel uit hoe iets anders is verpakt of wordt gebracht. Echte artistieke vernieuwing zal altijd volgen uit maatschappelijke ontwikkelingen, en het is niet eens gezegd of er in de (post)-neoliberale samenleving überhaupt nog ruimte is voor (non-experimentele, non-niche) vernieuwing in kunst.
Meh, veel kan gestuurd en gefnuikt worden hoor. De manier hoe Stubru dat concert van Blink promootte, of erger nog die sessie van Arctic Monkeys om hype te creëren na twee barslechte shows langs RW en PKP, deze zomer nog. Staan ze nu weer op RW, één en één hoor als die verkoop dan toch weer prima gaat draaien.
Maar mbt tot dat laatste stel ik me evenwel die vraag..
Ja, Stubru is een reactionaire kracht. Maar die zal niet per sé echte positieve verandering actief tegenhouden. Ze zijn vooral een probleem bij het status-quo.
•
27-10-2022, 22:53
(This post was last modified: 27-10-2022, 22:54 by Planet Telex.)
Blij met QOTSA, beetje ondergesneeuwd nieuws hier.
(27-10-2022, 22:53)Planet Telex Wrote: Blij met QOTSA, beetje ondergesneeuwd nieuws hier. 2007 belde, ze willen hun Werchterdag terug.
The following 2 users say Thank You to Max for this post:2 users say Thank You to Max for this post
• reaper, Uplift
(28-10-2022, 13:55)Max Wrote: (27-10-2022, 22:53)Planet Telex Wrote: Blij met QOTSA, beetje ondergesneeuwd nieuws hier. 2007 belde, ze willen hun Werchterdag terug. dan was ik er nog niet bij...
en ik ben altijd blij met QOTSA
altijd memorabel live (of goed of slecht) en de meeste platen zijn ook gewoon sterk.
•
•
•
(28-10-2022, 16:20)VDB Wrote: + Fred Again..
(28-10-2022, 16:31)Uplift Wrote: Hey, het is giffriday!
Een goeie naam verdient een goed gifje.
28-10-2022, 17:55
(This post was last modified: 28-10-2022, 17:56 by Flair.)
Zoals jullie weten laat t me koud welk festival. Als ik iets wil zienga ik t zien. Wherever!
ERBIJ OP DE ZONDAG. Fuck de RW haters!
The following 2 users say Thank You to Flair for this post:2 users say Thank You to Flair for this post
• pudpong3, reaper
•
Ja laat omroepMax maar sneren hoor Flair, fuck de RW-Lovers!
Proosten we die zondag Ff op volgend jaar
https://twitter.com/lauraeatsphoebe/stat...1hIjQ&s=19
Geen Taylor Swift op Pinkpop en Werchter als deze datums kloppen.
•
(28-10-2022, 22:26)Jizzlobber Wrote: Ja laat omroepMax maar sneren hoor Flair, fuck de RW-Lovers!
Proosten we die zondag Ff op volgend jaar Of anders in Rotown bij Hallo Venray?
•
29-10-2022, 09:31
(This post was last modified: 29-10-2022, 10:22 by Jizzlobber.)
Was een optie, maar heb een ander concert die dag!
Zojuist m’n combi plus 3 zaterdagtickets voor mijn zoons geregeld, #zinan
•
29-10-2022, 10:24
(This post was last modified: 29-10-2022, 10:25 by Kreuz.)
(28-10-2022, 23:52)hythloth Wrote: https://twitter.com/lauraeatsphoebe/stat...1hIjQ&s=19
Geen Taylor Swift op Pinkpop en Werchter als deze datums kloppen.
Ik las op Efest dat de organisatie van Opener al had gezegd dat er op "mainlandn Europa" Swift geen festivals zou doen. Glasto en Hydede Park en de rest stadia, lijkt me.
•
Je mag trouwens nu officieel een lege plastic fles mee naar binnen nemen. Fijn als het weer heet wordt.
The following 1 user says Thank You to reaper for this post:1 user says Thank You to reaper for this post
• pudpong3
(28-10-2022, 16:55)hythloth Wrote: (28-10-2022, 16:20)VDB Wrote: + Fred Again..
Een goeie naam verdient een goed gifje. Ik heb een oprechte vraag: wat maakt Fred again... zo goed? Ik zie het hier meerdere keren langskomen en alles wat ik ooit heb gezien of langs heb horen komen van hem is nogal 13 in een dozijn gatewaytechno (lees: makkelijke instap voor mensen die voorheen niet van techno zeiden te houden).
Dus echt niet bedoeld als sneer op de naam of festival (ben jaren op Werchter geweest, dus is ook beetje liefdevol klieren). Maar misschien mis ik iets, dus tips zijn welkom...
•
(29-10-2022, 23:40)Max Wrote: (28-10-2022, 16:55)hythloth Wrote: (28-10-2022, 16:20)VDB Wrote: + Fred Again..
Een goeie naam verdient een goed gifje. Ik heb een oprechte vraag: wat maakt Fred again... zo goed? Ik zie het hier meerdere keren langskomen en alles wat ik ooit heb gezien of langs heb horen komen van hem is nogal 13 in een dozijn gatewaytechno (lees: makkelijke instap voor mensen die voorheen niet van techno zeiden te houden).
Dus echt niet bedoeld als sneer op de naam of festival (ben jaren op Werchter geweest, dus is ook beetje liefdevol klieren). Maar misschien mis ik iets, dus tips zijn welkom...
Ja, het is zeker toegankelijke normiemuziek. Maar ik ben onder de indruk van Fred's samplekeuze en hoe hij dat toepast in zijn nummers, en de combinatie van melancholie en euforie in zijn live sets werkt gewoon geweldig. Die Boiler Room opname is ook zeer geschikt voor autoritten.
The following 1 user says Thank You to hythloth for this post:1 user says Thank You to hythloth for this post
• Max
(30-10-2022, 17:52)hythloth Wrote: (29-10-2022, 23:40)Max Wrote: (28-10-2022, 16:55)hythloth Wrote: (28-10-2022, 16:20)VDB Wrote: + Fred Again..
Ja, het is zeker toegankelijke normiemuziek. Maar ik ben onder de indruk van Fred's samplekeuze en hoe hij dat toepast in zijn nummers, en de combinatie van melancholie en euforie in zijn live sets werkt gewoon geweldig. Die Boiler Room opname is ook zeer geschikt voor autoritten. Dank! Ik zal morgen de Boiler eens opzetten, kijken of ik het iets vind.
•
Oké na een half uur doorbijten uitgezet, ik zie dat mensen zich vermaken (dat is al iets bij een Boiler), maar het is dus inderdaad 13 in een dozijn elektronische muziek maar wel op een vrolijke manier gemixt. Ik kom er verder niet doorheen, maar waarschijnlijk prima voor normiefestivaltechnopillenfeest
•
Kom ook niet verder dan zomer-strandtent-achtergrond muziek, maar zal het die zaterdag wel gaan checken verwacht ik
•
+ the lumineers op zondag
•
Echt wel hopen op Blur voor hier ... Hopelijk wordt er niet geredeneerd dat ze te weinig tickets verkopen voor een headliner. Co-headlinen met Muse bv.
•
Pet Shop Boys op zaterdag 1 juli in Keulen. Nog geen Benelux datums, dus Werchter en DTRH zijn mogelijkheden.
|