Zaterdag
Op papier was zaterdag de minste dag/nacht. Sure, met AceMoMa, Kode9 en Pariah had je qua nachtprogramma wel drie kleppers en zowel Blackhaine als Carmen Villain (her)kende ik wel. Echte must-sees had ik dan weer minder. Toch was het in retrospect waarschijnlijk de sterkste van heel het weekend met enkele DG-waardige shows.
Ik zette m'n avond wederom aan op de gelijkvloers van Kraftwerk waar net zoals dag voordien men was gestart met een vrij 'kalme' opener. Veel herinner ik me op zich niet echt meer van
Christian Love Forum (had me ook niet echt voorbereid om iets neer te pennen, om pas 's zondags dan toch die knoop door te hakken lol), wel dat de groep een mix bracht van microtonale muziek die electroaccoustic, ambient en hier en daar een scheur klassiek aan deed. Tot m'n verbazing, ik kwam pas middenin hun set binnen, speelden ze gewoon een dik uur.
Daarna trok ik naar boven voor het Franse heerschap
emma dj en
cxoxc. Die eerste verzorgde voor de show de beats, de laatste de
bars. Nuja. Net zoals Dreamcrusher klonk cxoxc onverstaanbaar. De autotune en het letterlijke gemompel zorgden ervoor dat je gewoon niet hoorde wat ie zei. Veel charisma noch zin had ie ook weer niet om er een splijtende show van te maken, wat best wel jammer was. Hij ijsbeerde maar wat rond, kettingrookte wat op het podium en mompelde hier en daar wat door z'n micro. Nul zin, geen energie. Veruit het slechtste wat ik op BA gezien heb.
M'n honger naar beter werd echter al snel gestild door
CORIN die haar fonkelnieuwe plaat '
Lux Aeterna' kwam voorstellen. Denk Holly Herndon waarbij de vocals nog harder vervormd zijn en met meer ambientstukken doorheen de songs gestoken. Hier en daar haalde ze ook wel eens stevig uit, wat gezien de setting van Kraftwerk telkens zo overweldigend klonk - de plaat doet het soms echt geen recht aan van hoe het live klonk.
Carmen Villain bordeerde mooi voort op het elan van CORIN zij het echter minder donker, industrieel en met een pak meer ambient / trage synthlagen. Villain werd bovendien bij gestaan door prachtige visuals die haar songs nog meer tot leven brachten. Geinig overigens dat net op de plek waar ik stond een groepje artiesten stond waarvan ik enkel Caterina Barbieri van herkende. Op zich is het wel leuk om te zien dat er een aantal artiesten ook gewoon blijft hangen of zelfs het festival gaat bezoeken omdat ze ook gewoon fan zijn van het festival en de muziek..
Carmen Villain
Two for two zou je denken en dan werd plotseling onthuld waarom er een gigantische stelling op één van de twee mainstages was gebouwd met doorschijnende zijden doeken voor gespannen. De stelling diende namelijk als decor voor de set van
Emptyset (hoewel door het verloop van het weekend nog een aantal acts wel van de installatie zouden gebruik maken voor het visuelse aspect van hun show). Maar dus, Emptyset. Een dikke recommend van Kalters vooraf. Google leerde me dat het twee dudes zijn uit Bristol die experimentele muziek maakten en dat ze dit combineerden met installaties/kunst. Meteen retebenieuwd. De twee brachten één van de meest oorverdovende shows die ik dat weekend zag - en Atonal had er een aantal. Muzikaal schipperde hun muziek van post-club, bass tot idm. Wie Autechre zag op Primavera, dat soort muziek was het maar dan met meer post-club invloeden en meer.. beats?
De belichting van Kraftwerk scheen dan ook op de doorschijnende doeken waardoor de verlichting alle kanten op scheen. Later kwamen er ook lasers aan te pas waardoor je tot aan de achterkant van het gebouw de lasers zag reflecteren. Fakking ziek. Dat in combinatie met de indrukwekkende en overweldigende muziek die de twee je een uur lang voorschotelden, maakte van dit concert absoluut één van de beste die ik heb gezien. Gewoon kijken, aanschouwen en ondergaan. Zo voelde het. Beetje Sunn-achtig, de beats schokten soms tegen je borstkas aan maar vervelden nooit tot een soort massage voor je lijf (dat was Sunn wél).
Beetje leeg van het concert, pakte
Blackhaine me minder. De dude begon z'n set onder oorverdovende industrieel klinkende beats in een container waar hij als een bezetene te keer ging. Op het hoofdpodium kon je dan alles mee volgen op het grote scherm. Uiteindelijk brak hij uit en creërde hij rond het publiek een moshpit, terwijl hij aan het rappen was. Na een goed kwartier (?) stond hij uiteindelijk op het podium en deed hij daar gewoon z'n show om naar het einde toe op de container te klimmen en vanaf daar te performen. Qua show en overgave, geweldig maar ik voelde 'm zelf niet helemaal ofzo? Ik zag online wel heel erg veel hype omtrent de show en praise krijgen, so.
Prison Religion
Tegen het einde aan ben ik richting stage Null geslenterd om een goeie spot te fixen voor
Prison Religion - opnieuw, zoals met Emptyset, geen flauw idee wie/wat ik zou zien. Prison Religion is een duo dat zich verkleed als agenten en rapt over industriële hiphopbeats genre Death Grips. Ze stonden niet op het podium, maar zoals Persher daags voordien, gewoon op de grond. Je kon er dus gewoon rond gaan staan en daar je ten volle smijten. Naarmate de set vorderde werd de kring dan ook steeds kleiner en kleiner en kwamen mensen steeds dichter bij de twee staan tot we uiteindelijk quasi aan hun draaitafels stonden. Net zoals Emptyset één van dé verrassingen van BA. Wat een overgave. Het publiek was waanzinnig en ging volledig op in de beats, het geschreeuw en de hype van de twee. Klein minpuntje, maar misschien was dat puur om hun show/energie niet in gedrang te brengen. Al hun muziek was mooi prerecorded. Het enige wat ze moesten doen was de ene track infaden en de andere track outfaden. Gezien de hyperkinetische aard van hun muziek die soms alle kanten op ging, had je het nooit geweten hoe ze precies alles aan elkaar breiden.. tot je er met je neus op staat. That said, ongelooflijke show.
Voor
Actress stond er jammer genoeg een veels te lange rij te wachten bij OHM, dus heb ik zowel hem als
Mia Koden gezien om een hele nacht nog rond te hangen in Globus. Achteraf bleek
Verraco heel erg sterk te hebben gedraaid in Tresor, al vond ik
Kode9 enerzijds en
AceMoMa anderzijds ook heel erg eclectisch. Ik wist niet goed wat te verwachten van die eerste. Ik dacht dat hij meer bij zijn eigen werk zou blijven qua genre mixing, maar nope. Bossman Kode9 draaide werkelijk alle genres aan elkaar ofzo. Juke, ghetto, acid, breaks, dubstep, stukje Rosalia in een of andere vettige bass house track, idm, dnb whatever. Gek genoeg ging AceMoMa gewoon verder op dat elan, veelal wel vertrekkend bij house ofzo, maar dan alle kanten uit, lekker veelzijdig en nooit lang stilstaand bij een bepaald genre. Uiteindelijk ergens na vijf vertrokken.
Zondag
Eens je over die zaterdag bent is het alweer zondag, de laatste dag. Soms is het zo raar om te beseffen dat het weekend dan alweer voorbij is en je de allerlaatste keer het fameuze Kraftwerk-gebouw gaat bezoeken. Ik mis het. Ik weet niet meer wie het was, maar een tijdje geleden had iemand gepost dat je gerust voor het gebouw alleen al naar daar kunt en die persoon heeft honderd procent gelijk. Kraftwerk en diens geluids- én lichtinstallatie is iets wat ik België noch op andere festivals of clubs al heb meegemaakt. Het is gewoon zo indrukwekkend en immens. Het is fijn om doorheen het gebouw te wandelen en plekjes te ontdekken. Het geluid is zo haarscherp waardoor je op geen enkel moment echt het gevoel hebt dat muziek te luid zou staan. Uiteraard moet je nog steeds je oordoppen dragen, maar muziek klinkt niet schel ofzo. Anyways.
Net zoals de twee voorgaande dagen had BA wederom een kalmere act hun festivaldag op gang laten trappen. Vaak terugkerend artiest
Pavel Milyakov en
Perila stelden er nieuw werk voor. Net zoals andere ambientstukken sluit ik echter m'n ogen en tracht ik te genieten van de muziek. Werkt wel minder goed voor het geheugen.. Milyakov speelde vooral op gitaar (elektrisch en hevig beïnvloed door effecten dan wel akoestisch). Perila nam dan weer vocals voor haar rekening alsook piano en ze speelde af en toe met een metalen plaat waar ze op sloeg ter percussie ofzo?
Ik denk dat hun set in twee delen was opgesplitst, het ene deel was meer elektronisch en ambient terwijl het tweede deel meer neigde naar folkpop/indietronica ofzoiets? Na de eerste set bedankten de twee en zocht ik
DJ Caring voor een halfuurtje op die OHM aan het warm draaien was. Toen ik OHM terug buiten kwam, kwam ik tot de vaststelling dat Milyakov en Perila opnieuw/nog steeds bezig waren. De twee ging vér over hun speeltijd waardoor de acts op de mainstages twintig minuten later begonnen dan voorzien.
Maya Shenfeld
Zowel
Maya Shenfeld (met prachtige visuals gemaakt door Pedro Maia) als
Marta De Pascalis brachten twee degelijke ambient sets. Waarbij die eerste echt stevig uit de hoek kon komen met experimentele, noisey achtige passages. De Pascalis daarentegen was kalmer. Ik denk dat ze een soort tape music, new age achtige mix van muziek bracht. Beiden zijn me niet echt bijgebleven, jammer genoeg.
Battle-ax ging qua genre verder op het elan. De violiste bracht herwerkte muziek van Mahler. Ze voorzag de werken hier en daar van een vleugje elektronica waardoor de stukken toch iets dynamischer werd, al was het spel van de Australische wel echt indrukwekkend.
Battle-ax
Het contrast met
Elvin Brandhi en
KMRU die hun nieuwe project '(A|||oy)' kon dan wel echt niet groter zijn. Wie dacht dat KMRU een beetje ambient zou draaien zoals z'n solowerk, kwam al snel voor voldongen feiten te staan. De twee spaarden absoluut geen moeite om goed drie kwartier alles wat ze in hun mars hadden op je af te vuren. Net zoals bij Emptyset werd de stelling gebruikt om de bovenste verdieping op absurde manieren te verlichten en de muziek ook echt tot leven te wekken. De lasers draaiden cirkels in overdrive terwijl de muziek bonkte en kolkte tegen de sterren op. Ik weet niet goed hoé ik het moet omschrijven? Industrial? Power noise?
Blawan
Nadien tapte
Blawan uit hetzelfde vaatje met een live (!) set om 'u' tegen te zeggen waarbij de best omschreven term gewoon industrial
meets industriële techno is? Het ging kneiter hard en Blawan waande zich met z'n nachtjapon even als een heerser van de nacht. Die twee sets na elkaar na zo'n 'kalme' avond was echt een enorm contrast?
Op aandringen van Kalters ben ik achteraf
Istanbul Ghetto Club gaan kijken. Bedoel, voor de naam alleen al moet je toch 's effe gaan kijken, toch? Bovendien waren alle normies richtin Alessandro Cortini gaan kijken hoe die weer maar eens slome progressieve elektronica uit de boxen laat schallen. No, thanks. Istanbul Ghetto Club bleek in OHM dus een gemaskerd duo te zijn dat live (!) draaide. In een uurtje heb ik één van de twee gitaar zien spelen terwijl de andere de beats regelde. Ze draaiden dabke, juke, acid, minimal, bass house, ghetto house enzovoorts. Bijzonder onconventionele manier van spelen en draaien waarbij het publiek echt uit hun handen VRAT.
The Bug & Flowdan
Nog een klein stukje gezien van
Azu Tiwaline, maar niet het vermelden waard want nadien trok ik richting
The Bug met
Flowdan. Eén van de sets waar ik over het weekend heen toch wel het meest naar uit had gekeken. Ik wil al zo lang The Bug eens live zien aangezien ik 'Fire' zo goed vond. Het eerste kwartier draaide The Bug warm waarna Flowdan (eerst keuvelend met MALA in de achtergrond) ook op het podium kwam. Alleen.. Het geluid trok op niets. Ik dacht dat het eerst kwam omdat ik vrij links stond en dus niet pal voor de boxen die langs The Bug centraal stonden gezet. Maar zelfs toen ik nog meer centraal ging staan, werd het er niet beter op. Achteraf zag ik 'm er ook over
tweeten dat er blijkbaar wel wat mis was met de mixing. Desalniettemin, het klonk nog steeds hard hoor, maar niet op de manier zoals een Emptyset, Persher of Dreamcrusher klonken.. Flowdan was overigens heel sterk als mc, gaf werkelijk alles en rapte als een sneltrein. Nog steeds erg goede show ondanks dat ik had verwacht dat The Bug me via z'n boxen zou doen rillen in m'n borstkas.
slotwoordje
Uiteindelijk had ik graag nog wat van het nachtprogramma meegepikt, maar ik voelde me vrij drained van het afgelopen weekend en de weinige slaap (denk dat ik per dag zo'n 4 à 5u sliep?), dus trok ik nadien alweer richting het hotel. Bij deze dus een warme aanrader om het festival volgend jaar te bezoeken. Zelfs voor een misschien op papier ietwat mindere affiche, is het festival de moeite waard om te bezoeken. Je komt steeds acts en muziek tegen die je compleet van je sokken blazen. Bovendien ook fijn om echt wel over het overgrote deel wel echt muzieknerds te treffen in Kraftwerk. Op vrijdag en zaterdag had je wel enkele toeristen die als een lamme alles liepen te fotograferen en filmen, maar ik vermoed dat je dat door de locatie altijd wel zult blijven hebben.
Door de zeer prijzige dagkaarten kom je trouwens niet zo maar fissavolk tegen en blijven Tresor / Globus gemakkelijk bereikbaar en worden ze niet te druk. Niet dat ze dit ooit gaan lezen, maar het zou wel cool zijn om terug te gaan naar de het model van voor corona namelijk van donderdag tem zondag met daartussen alle kunst in verweven. De exhibitie was leuk, de performance art vrij hit or miss en dus imo niet echt het geld waard wat er voor werd gevraagd. Ik vond het overigens wel fijn dat er zoveel chill-out ruimtes waren, zowel binnen het gebouw (op de eerste als de bovenste verdieping maar ook net aan OHM had je een area met gigantische beanbags). Haha en ojee het gebrek aan security / controle vond ik overigens wel hilarisch, maar bon..
Een overzichtje;
*****
Emptyset
KMRU + Elvin Brandhi
Prison Religion
Blawan
¥ØU$UK€ ¥UK1MAT$U
Persher
****
Istanbul Ghetto Club
Maria W Horn
Kode9
AceMoMa
The Bug & Flowdan
Billy Bultheel
Battle-ax
***
Maya Shenfeld + Pedro Maia
Dreamcrusher
upsammy
Marta De Pascalis
Pavel Miyalkov + Perila
Djrum b2b Skee Mask
CTM & Skjold Rambow
BLUMITSU
Christian Love Forum
Marco Fusinato
DJ Caring
Bolt Ruin
**
Torus & dj lostboi
Romeo Castellucci
*
emma dj + cxoxc