Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 3.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lowlands 2017
Boekje? So eighties  Cool
(24-08-2017, 13:29)hythloth Wrote:
(22-08-2017, 22:16)Max Wrote: Weet iemand een Elbowshowrip?

https://www.youtube.com/watch?v=ULQTcTZJyQQ

Thanks, ja had hem gevonden. Ik had het echt niet verwacht want luister al jaren niet echt meer Elbow. Maar godverdomme wat een concert was dit. Hij had de zaal volledig in zijn broekzak, goed te zien vanaf 53.45min en One Day Like This daar achteraan.
Toch blij dat ik er heen ben gegaan. Als ik tijd heb zal ik nog wel een verslagje betrachten te maken.
(24-08-2017, 15:44)rob12nl Wrote: Boekje? So eighties  Cool
Ik verzamel die dingen Smile
(24-08-2017, 16:27)Indiaantje89 Wrote:
(24-08-2017, 15:44)rob12nl Wrote: Boekje? So eighties  Cool
Ik verzamel die dingen Smile

Ah ok cool
Iedereen bedankt voor de verslagen, indrukken en links. Leuk om te lezen hoe anderen het festival beleven.
(25-08-2017, 08:19)Benno Wrote: Iedereen bedankt voor de verslagen, indrukken en links. Leuk om te lezen hoe anderen het festival beleven.

+1
Ik zag net het lijstje bij festileaks met de favoriete optredens. Wat me dan opvalt is dat er altijd wordt geroepen dat dance en aanverwante muziek de muziek van nu is en dat dat daarom een steeds grotere plek krijgt op popfestivals. Het gekke is dat je daar in zo'n lijst niks van terug ziet ( Flume op 19 en Moderat op 22). Stemmen dance liefhebbers niet of zitten die überhaupt niet op dergelijke sites?

Mijn top 10 is ook wel net even anders:
1. Car Seat Headrest
2. Marie Davidson
3. Husky Loops
4. Shame
5. Death Grips
6. Feist
7. The Veils
8. Bonzai
9. London Grammar
10. Iggy Pop
(25-08-2017, 11:37)dave Wrote: Ik zag net het lijstje bij festileaks met de favoriete optredens. Wat me dan opvalt is dat er altijd wordt geroepen dat dance en aanverwante muziek de muziek van nu is en dat dat daarom een steeds grotere plek krijgt op popfestivals. Het gekke is dat je daar in zo'n lijst niks van terug ziet ( Flume op 19 en Moderat op 22). Stemmen dance liefhebbers niet of zitten die überhaupt niet op dergelijke sites?

Die top 10 lijst bestaat dan ook uit de grootste gemene delers van het festival.

Betreffend Flume en Moderat: die eerste is geestdodend live, en ik kan begrijpen dat het gebrek aan duisternis bij die tweede de ervaring verminderde bij anderen.
https://youtu.be/X5uBKQXOGo0

Afgelopen weekend zag ik dit nummer voorbij komen. Nog nooit plaat van m opgezet, maar dit nummer smaakt naar meer.
(3/3)

[Image: Scgu6pn.jpg]

Veel beter en langer geslapen dan verwacht gezien de late bedtijd van de nacht daarvoor. Al kan ik me niet voor de geest halen wat we allemaal voor de eerste paar uur deden. Beetje van de Llowgenda gezien wat niet zo boeiend was als de vorige dag. En vast ergens goed gegeten. Muzikaal begonnen we met het Noord Nederlands Orkest vanuit het linker voorvak leunend tegen het achterste hek. En dat klassieke concert werdt op zijn eigen manier "verLowlandsd" door de presentator die tussen de nummers door praatjes maakte. Zo zag hij een chick op iemand's shouders die zat te zwaaien naar haar vader in het orkest, en vervolgens aan haar vroeg hoeveel drugs ze heeft gebruikt en of ze haar tieten wil laten zien. Goed gedaan van die gast, want de composities zelf waren nogal flauwtjes. En van tevoren werdt gesproken over Mysteries of the Macabre van componist György Ligeti dat een hoogtepunt zou worden, maar dat stuk was geen drol aan met een idiote sopraan sopraan die een hysterische opera-achtige vertoning deed dat eindigde in kritiek op de huidige bewoner van het Witte Huis. Ik snapte er geen ene reet van, en ik denk dat naast mijzelf genoeg anderen hierdoor voor de komende tien jaar geen moeite zullen doen om zich te verdiepen in opera.

Hierna waren we weer chillen op de camping met wat buren, en ging ik een tijdje alleen op pad naar acts die mijn metgezel niks kon schelen. Eerste halte: At The Drive In, en tegelijk mijn eerste live kennismaking met het duo Cedric en Omar. Iedereen en zijn moeder vond dit een kutoptreden, waarbij de matig gevulde Bravo steeds leger en leger werdt. Mijn eigen belevenis was echter geslaagd: ik stond dichtbij het podium tussen wat oudere fans die heftig gingen op de Relationship of Command tracks. Cedric's stem klonk ruk en soms onverstaanbaar, maar dat is op plaat ook al zo, en zijn podiumcapriolen waren erg vermakelijk. Dat de band het na 45 minuten al opgaf was wel een smet, maar met mijn eigen blanco verwachtingen voelde ik me niet bekocht. Door deze vroege uittocht kon ik ook het laatste nummer van Bijlmerrapperts SMIB zien in een halflege India. Begon met een sitdown die veranderde in een dikke moshpit met een paar crowdsurfers. Maar muzikaal niet om aan te horen, en dat zeg ik als iemand die zich heel goed vermaakt met bepaalde rapstromingen waar de oldheads van gruwelen. Een hoop geschreeuw met lelijke accenten, en om de zoveel tijd het woord SMIBSQUAAAAD herhalen. Nederhop...
Daaropvolgend wel een eerste rij plek gescoord voor Car Seat Headrest, waarbij Will Toledo zijn eigen soundcheck deed in zijn nette pakkie. Strakke set, met Drunk Drivers/Killer Whale als gouden anthem waarbij de voorste rijen luidkeels meezongen en pogo'den. Thuis luister ik ze nooit, maar nu begrijp ik de superlatieven. Migos daarna in de Bravo lostte de verwachtingen in: 25 minuten te laat beginnen terwijl de DJ allerlei rapbangers zat te draaien. En de uiteindelijke opkomst van Quavo, Takeoff en Offset was compleet bedroevend. Verveeld en afstandelijk op het podium staan, af en toe adlibs schreeuwen, tape met vocalen in de achtergrond, roepen dat ze in Amsterdam zijn. Tijdens de eerste drie nummers stond het hele publiek aan de grond genageld, omdat we allemaal zo gechoqueerd waren van hoe waardeloos het wel niet was. Bij het vierde nummer dat ging van "You niggas in trouble" werdt gelukkig wel enthousiast gereageerd op het verzoek om een dikke pit te starten, waarop alle liefhebbers helemaal turnt gingen. Lekker meegestuiterd en er samen het beste van gemaakt door een feestje te bouwen. Skrrrt.

Vervolgens kwam ik in een halfvolle India terecht, achterin bij de linkerpaal met goed uitzicht op de meedogenloze orkaan genaamd Death Grips. Ze waren net zo bruut als toen ik ze twee jaar geleden in een zweterige zaal zag; zelfs achteraan hielden ze de aandacht vast. Na tweederde van de set en het voorbijkomen van I See Footage was het tijd om een goeie plek te scoren in de Bravo voor Nicolas Jaar. Uiteraard is een "goeie plek" relatief wanneer we het hebben over sets van Nico, want het publiek was volkomen kut. Niet alleen vanwege dom gelul, maar ook door kleine dingetjes zoals het telefoonlicht op zijn allerfelst houden zodat het anderen helemaal afleidt van het podium. Al had ik hier 100% op gerekend, dus ik kon me er beter van afzonderen dan normaal. Eigenlijk zou Nico ranzige visuals moeten hebben zoals Aphex Twin en Arca dat doen: gegarandeerd betere belevenissen bij zijn shows, en hilariteit door volk dat gillend de benen neemt. Hoe dan ook blijven de hoogtepunten van zijn shows op zeer hoog niveau, en werdt de vibe stukken beter naar mate er meer gedanst kon worden. Met als toppunt een voor mij onbekende groovende track die als afsluiter na Space Is Only Noise langskwam. Oftewel, Jaar's shows zijn ondanks alle bullshit nog steeds het meemaken waard, alleen al omdat je nooit weet waar het naar toe bouwt.
Na een eetpauze gingen we op aanraden van Gretz naar Talaboman. 70 minuten van gezien, hele vette opbouw en voor het eerst dat je in de Bravo normaal kon bewegen en dansen. Bekaf terug gegaan naar de camping met het idee dat we niet meer terug op het terrein zouden komen... maar na weer gezellig een uurtje zitten blowen en chillen met de meidenburen, gingen we toch nog voor het laatste uur Konstantin. Die dude is dan wel een seksistische lul: zijn set werkte heerlijk hypnotiserend, en nog steeds was er genoeg bewegingsruimte om er optimaal van te kunnen genieten. Ik werdt nog op sleeptouw meegenomen naar de ArmadiLLow waar iedereen met takjes zat te zwaaien en mijn metgezel zijn flirtgame aan de gang kreeg, maar ik trok het spijtig genoeg voor geen meter. Vergelijk het maar met zo'n moment op een zware uitgaansavond waar je helemaal op bent, geen zinnig woord kunt of wilt zeggen, en je onbedoeld mensen van je afstoot. Gebroken. 

Gelukkig voelde ik me in de ochtend beter na om half 11 wakker te zijn geworden (daarbij een straaljager gemist die blijkbaar iedereen behalve ikzelf om 10.00 uit de tent kreeg). En met schuin oog gekeken naar allerlei campinggasten die hun (party)tenten helemaal naar de filistijnen sloegen en schopten zodat ze die niet naar huis hoefden te tillen. Rit naar huis was ook lekker chill: ondanks dat we richting Lelystad moesten, namen we de pendelbus in de tegenovergestelde richting naar Dronten, omdat daar vrijwel niemand heen ging en we de gehele bus praktisch voor onszelf kregen. Protip voor de toekomst qua comedown.

[Image: le4DBtd.jpg]

Is Lowlands nog relevant voor muziekliefhebbers? Jawel als je ook voor de rest van het concept komt (gezelligheid gedurende de nacht, naakte mensen in de LLowzone, iets cultureels wat niet met muziek te maken heeft, etcetera). Helaas is zo'n weekend fucking DUUR: zelfs zonder regelmatig drankgebruik op het terrein tikte het aan vanwege de hoge eetprijs, met voedsel dat vaak inferieur was dan iets zoals op Best Kept (ter vergelijking: patat stoofvlees kostte 11 euro op LL en was vrij ranzig, tegenover de smakelijke variant van 7 euro op BKS). Dan is het ook geen verrassing dat het festival zich richt op publiek met genoeg besteedbaar inkomen dat over het algemeen meer voor elkaar komt. EvE kan lullen wat hij wilt over hoe genres en muziekrelevantie over de jaren heen veranderen: een groot deel van de mensen komt alleen maar voor een plat feestje, en die ben je tijdens de optredens liever kwijt dan rijk. Met name bij acts die oppervlakkige hype krijgen of bekend zijn van een paar hitjes (zoals Solange en London Grammar). Het goede nieuws is dat er meestal wel degelijk enthousiast publiek vooraan stond - hier is vast een correlatie met het festival dat laat uitverkochtte (als in, mensen kwamen daadwerkelijk voor de lineup). Oftewel, LL is het zeker waard mits een lineup naar jouw smaak en een gepast blokkenschema (zoals weinig tot geen overlap, en clashes met Flume-achtige dingen om stoorzenders weg te houden). Alleen zal het volgend jaar wel weer meteen uitverkopen, dus ¯\_(ツ)_/¯.
Klinkt toch als een mooie Lowlands. Voor mij is het ook best of both worlds. Als je beetje handig inplanned kan je de kut acts best ontwijken, en kan je er een leuke Lowlands aan overhouden.
Bedankt weer voor de verslagen!


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)